7 problémů, které ohrožují vaše tržby, pokud neřešíte SEO
Je rozumné řešit SEO. Proč? Protože se v něm skrývá potenciál. Potenciál nových a relevantních návštěvníků, kteří u vás nakoupí nebo provedou jinou konverzní akci. Organická návštěvnost vám přinese pravidelné tržby.
Pokud se mu nevěnujete, ohrožují vás nepříjemné potíže, kterým však můžete předejít, nebo je začít řešit. Ukažme si některé z nich na názorných příkladech.
1) Neindexují se vám důležité stránky
Když máte webovou stránku napěchovanou obsahem a produkty připravenými k prodeji, chcete, aby je zákazníci mohli jednoduše najít. Proto je důležité, aby se stránka zobrazila ve výsledcích vyhledávání. V nich nalezneme jenom zaindexované stránky.
Správné indexaci může bránit:
- Nedostatečné množství textového obsahu
- Duplicitní URL
- Omezené interní prolinkování
- Špatně nastavené meta tagy (noindex místo index)
- Blokace stránek v Robots.txt
- Špatně nastavená kanonizace
- Absence sitemapy
- Jiný technický problém
- Vůle SEO boha (občas to zkrátka nejde)
Jak zjistím, jestli mám problém?
Kontrola zdarma: Podívejte se do Google Search Console a zkontrolujte, kolik URL se vám indexuje. Hodnota by měla být vyšší, než počet URL v sitemapě – přibližně dvojnásobek počtu produktů. Dále se podívejte, jestli vám hromadně neklesá počet indexovaných stránek, případně zkontrolujte indexaci konkrétní URL.
Placená kontrola: Využijte nástroje Screaming frog a Marketing Miner. Pomocí Screaming frogu získejte seznam URL vašeho webu a v Marketing Mineru je zkontrolujte prostřednictvím minerů Fulltext index checker a URL indexability.
Objevit problém je jedna věc, vyřešit jej už je věc druhá. Na zásadní problémy budete potřebovat SEO specialistu, který vám navrhne řešení.
2) Indexují se vám nedůležité stránky
Opačný problém – indexují se vám stránky, které nechcete. K tomu může docházet ze dvou hlavních příčin:
- Nechtěné URL jsou již zaindexované – můžou se vám indexovat různé druhy duplicit, jako například stránky pro řazení produktů ve výpisu. Nepomůže ani nesprávně nastavená kanonizace (označení hlavní stránky pomocí tagu canonical).
- Nechtěné URL se z nějakého důvodu začnou indexovat – například u jednoho našeho klienta začal vyhledávač indexovat stránky interního vyhledávání. Zaindexovaly se desetitisíce URL a pokud bychom nezasáhli, počet nových URL mohl stoupat v podstatě do nekonečna. Druhým příkladem je špatně implementovaná filtrace, kde může také dojít (teoreticky) k nekonečnému množství nových URL.
Proč je to problém? Vyhledávače mají vyhrazené určité kapacity pro procházení webů (crawl budget), takže ohromné množství nehodnotných URL vám ho může rozbít. Hrozí také, že Google nebude procházet důležité URL, podobně, jako v případě duplicit. SEO hodnota stránek se rozloží a výkon organiky vám začne klesat.
Jak zjistím, jestli mám problém?
Opět pomůže Google Search Console – pravidelně kontrolujte, zda počet indexovaných URL nezačíná podezřele stoupat. V případě kontroly aktuálního stavu URL je nutné vykonat hlubší analýzu celého webu. V tom vám pomůže SEO specialista.
3) Nevyužíváte svůj potenciál
Na organickém vyhledávání je skvělé, že funguje dlouhodobě. Pokud ale SEO neřešíte, nikam se neposunete. Organika se bude buď držet na stejné úrovni, nebo vám začne klesat. Kvalitní optimalizace skrývá velký potenciál zlepšení návštěvnosti a zvýšení tržeb.
Co můžu udělat pro zlepšení?
Pokud bych spravoval e-shop sám, postaral bych se o to, abych měl vyřešené alespoň základy SEO.
- Připravte si základní analýzu klíčových slov – důležitá klíčová slova (např. vaše produkty) si rozšiřte o další nová, související klíčová slova pomocí nástroje Marketing Miner nebo Collabim. Zjistěte si i jejich hledanost.
- Založte si Google Search Console a kontrolujte případné problémy.
- Vytvořte sitemapu – odkažte na ni v Robots.txt a nahrajte ji do GSC.
- Pracujte s obsahem – pište popisky kategorií s využitím klíčových slov, tvořte unikátní a nápomocné popisky produktů, věnujte se blogu.
- Optimalizujte meta titulky a popisky – texty, které se zobrazí ve výsledcích vyhledávání musí být originální a lákat uživatele ke kliknutí. Výskyt klíčových slov je nutností.
- Upravte si H1 nadpisy – musíte cílit na správná klíčová slova. Když prodáváte Láhve na kolo, nestačí mít v nadpisu slovo Láhve. Možná se to zdá banální, ale hodně e-shopů má s nadpisy problém.
- Optimalizujte obrázky – pokud je obrázkové vyhledávání ve vašem byznysu relevantní, vylaďte alt texty obrázků.
4) Zasáhla vás aktualizace vyhledávače
Vyhledávače vypouštějí aktualizace do světa téměř neustále. Většinou se ale jedná o menší změny a úpravy. Velké aktualizace přichází jednou za čas, zhruba 2-3 krát za rok. Tyto aktualizace považujeme za tzv. core updaty (core = jádro, mění se jádro vyhledávání) a naposled jsme velkou aktualizaci viděli v lednu tohoto roku.
Jak zjistím, jestli mám problém?
Pokud sledujete pozice klíčových slov v nástroji Collabim, uvidíte v případě zásahu v grafu změny. Jinak se zásah opět projeví v organických výsledcích, které jsou v Google Analytics. Doporučuji sledovat změny ve vyhledávačích a vyhodnocovat. Faktem ale je, že Google po aktualizaci často nevyžaduje na webech změnu. Jen obecně radí mít co nejlepší obsah.
5) Nevědomě si škodíte
Z nějakého důvodu chcete změnit název produktu. Nevíte však, že administrace není správně nastavená a se změnou názvu se vám změní také URL. Měnit URL je vždy rizikové, protože riskujete ztrátu hodnoty stránky. Po čase se rozhodnete změnit název produktů znovu. Chyby si nevšimnete, takže opět změníte URL. A organika padá.
To je jen jeden ze způsobů, jak si nedopatřením uškodit. Jsem si však jistý, že SEO kolegové by mohli vyprávět o dalších nešťastných příbězích.
Jak zjistím, jestli mám problém?
Nijak, konáte nevědomě, takže o problému netušíte. Proto je dobré mít někoho, kdo vám na SEO dohlíží a kontroluje vykonané změny.
6) Nevěnujete se lokálnímu SEO
Když lidé vyhledávají podniky ve svém okolí, dívají se převážně do Google Maps. A tam se chcete zobrazit i vy, hlavně když jste menší, lokální byznys (např. kavárna nebo kadeřnictví). Proto je důležité mít vyplněný profil minimálně na Google My Business, Firmy.cz a vyplatí se také Najisto.centrum.cz.
Jak zjistím, jestli mám problém?
Do vyhledávače nebo přímo do Google Maps zadejte jméno vašeho brandu a pokud neuvidíte malý červený bod na mapě s vaším jménem, je nutná náprava. Zjistěte si, jak vytunit lokální SEO na maximum, za mě doporučuju optimalizaci dle Ahrefs nebo Evisions.
7) Váš web byl penalizován
Penalizace nepadá jen tak z nebe, většinou je k ní důvod. Google nemá rád nepřirozené budování zpětných odkazů, nadužívání klíčových slov, skrytý text nebo různé jiné podvodné techniky. Nepředpokládám, že mezi čtenáři se najde někdo, kdo těmto způsobům „optimalizace“ fandí. Hrozbu však představuje „rozzuřená konkurence“, která na vás cíleně odkazuje z nedůvěryhodných stránek, plných spamů.
Jak zjistím, jestli mám problém?
Penalizaci odhalíte v Google Analytics a Google Search Console. V Analytics uvidíte propad v organice a GSC vás na penalizaci přímo upozorní. Popíše, kde je problém a co byste měli opravit a změnit. Penalizace se může projevit také stagnací (nemožnost zlepšení) nebo úplným smazáním webu.
Problémy tu budou vždy, ale všechno se dá vyřešit. Jestliže máte pocit, že problém je komplexní a na řešení nestačíte, nebo zkrátka chcete začít zlepšovat své organické výsledky, nebojte se na nás obrátit. Rádi vám pomůžeme.
Rádi Vám pomůžeme odstranit SEO problémy.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...