Co je to GPSR a co musí výrobci a prodejci splnit?
Veselé Vánoce přeje byrokracie. 13.12. vstoupilo v platnost GPSR – tedy nařízení o obecné bezpečnosti výrobků. Stanovuje nové požadavky na bezpečnost výrobků a také na jejich označování. Dotkne se výrobců, distributorů i prodejců. Co přesně tento předpis obsahuje a co to znamená pro váš byznys?
Nové změny se netýkají všech. Klid máte, pokud se zabýváte prodejem výrobků, které už jsou z hlediska bezpečnosti hlídané jinými nařízeními. Jde o:
- potraviny
- léky
- živočišné produkty
- krmiva
- zvířata a rostliny
- starožitnosti
- produkty s vlastní úpravou bezpečnostních předpisů (zdravotnické výrobky, hračky…)
Na co se tedy mohou nově těšit obchodníci v dalších odvětvích?
Nové povinnosti pro výrobce
Protože výrobci nejvíce ovlivňují bezpečnost svých produktů vztahuje se na ně s novou úpravou nejvíce povinností.
Za výrobce jsou považováni všichni, kteří vyrábí zboží v EU. To je jasné. Pokud vaše zboží vyrábí někdo jiný, ale vy jej pak opatříte svou značkou, jste také považování za výrobce zboží.
Před uvedením na trh musí výrobce ověřit bezpečnost výrobku a potenciální rizika, vypracovat technickou dokumentaci a 10 let ji archivovat. Výrobky také musí řádně označit (štítkem) a přiložit návod. Ustanovení dále specifikuje, co dělat při zjištění rizik.
Výrobek také musí mít označení typu či série, aby se dal identifikovat. Buď přímo na produkt nebo na jeho obal.
Protože smyslem nařízení je ochrana spotřebitelů, ti musí mít možnost si na bezpečnost výrobku stěžovat. Tudíž musí výrobce pro tento účel zveřejnit například formulář či email. A v případě stížnosti pak přijmout opatření k nápravě.
Nové povinnosti pro dovozce
Výrazně jednodušší je situace pro dovozce. Ti mají za úkol ověřit, že jejich výrobci nové povinnosti splnili a také ukládat na 10 let záznam bezpečnostní dokumentace výrobku.
Na výrobku či obalu také musí mít vlastní údaje – značku, email, adresu. Aby si i je mohli spotřebitelé dohledat a kontaktovat.
Jaké nové povinnosti musí splnit e-shopy?
Pro provozovatele e-shopů vzniká povinnost doplnit k výrobkům informace o bezpečnosti a také zajistit, aby u výrobku byly identifikační údaje. Konkrétně se jedná o:
- Označení výrobce a jeho poštovní adresu + email
- Fotku, typ a identifikační údaje výrobku (stačí uvést číslo šarže či série)
- Pokud jsou s výrobkem spojena nějaká nebezpečí, je nutné uvést varovné a bezpečnostní informace
Většina e-shopů tyto údaje o svých výrobcích zná a některé – například fotky nebo značku výrobce – už u výrobků i uvádí, protože tyto údaje zákazníci chtějí znát. Typicky třeba u oblečení chcete vědět, o džíny jaké značky se jedná.
Zkontrolujte tedy, které z těchto informací už u výrobků běžně zveřejňujete a které naopak musíte nově doplnit.
A co tržiště?
Nové povinnosti se týkají i tržišť. Ty musí zavést jednotné kontaktní místo skrze které budou komunikovat s dozorovými orgány o bezpečnosti výrobků.
Také musí své on-line rozhraní upravit tak, aby jednotliví obchodníci/výrobci měli prostor zveřejnit všechny nově požadované informace.
Kde může nastat problém?
Pokud jste dodavateli velkých platforem typu Amazon, které jsou první na ráně, tak můžete očekávat, že budou ve vymáhání nových pravidel striktní a bez jejich splnění vás vyřadí z prodeje.
Problém to může být také pro ty obchody, které se nechtějí příliš chlubit, že jejich výrobky pocházejí třeba z Číny nebo jiné v očích nakupujících nepříliš atraktivní lokality. Nově budou muset výrobce jasně označit nebo výrobky přidat pod svou značkou, ale s tím i splnit povinnosti kladené na výrobce.
Kde není trest není soudce?
Celé to má ale háček. Zatímco povinnosti už známe, neznáme žádné sankce za jejich porušení. Ty jsou totiž na jednotlivých státech a konkrétně ČR ještě neví, jak se k věci postaví.
Budou pokuty spíše symbolické a tlak na zavedení změn bude tím pádem malý? Nebo bude stát přísný? Kdo ví...
Také je otázkou, zda zahraniční tržiště, zejména ta čínská, budou nařízení dodržovat, když si příliš nelámou hlavu s dodržováním ani stávajících pravidel.
Zatímco před zavedením GDPR to v médiích vypadalo, jako by se blížila obchodní apokalypsa, kolem GPSR je vcelku ticho po pěšině. Možná i kvůli chybějícím sankcím.
Tak uvidíme.
Nejen konkurence, ale i s legislativou je to boj. Pomůžeme s obojím.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...