Jak analyzovat silné a slabé stránky konkurence a využít je pro svůj prospěch?
Máte konkurenci? Výborně! Znamená to, že se můžete poučit z jejich chyb a na svém e-shopu se jim vyhnout.
Ve svém podnikání zcela jistě sledujete nejen zákazníky, ale také konkurenci. Zaměřte se na její silné a slabé stránky a využijte je k analýze, co na vlastní firmě zlepšit. Nejedná se pouze o oblast uživatelského rozhraní a UX, tato analýza lze využít v různých směrech.
Proč byste se měli analýzou konkurence zabývat?
- Lépe poznáte pozici vaší společnosti na trhu
- Získáte přehled, jak si konkurence vede
- Můžete se inspirovat, jakým směrem se vydat nebo co naopak rozhodně nedělat
- Můžete objevit mezery nebo nové možnosti na trhu
Jak s analýzou konkurence začít?
Být samouk? Nevadí. Pokud si chcete analýzu konkurence zkusit sami, zde je jednoduchý návod, jak na to.
- Udělejte si seznam konkurence
Začněte třeba tím, že si do googlu zadáte své nejprodávanější produkty. Podívejte se, kdo se kromě vás objevuje na prvních místech vyhledávání. To je vaše konkurence. Vemte si například prvních pět a prozkoumejte jejich nabídku, do jaké míry je podobná té vaší.
Konkurenty ale můžete zjistíte i jinak. Například přímým dotazováním svých zákazníků nebo dodavatelů.
- Vyjasněte si cíl a důvod analýzy
Zajímají vás marketingové aktivity, logistika, UX? Zvolte si cíl, který analýzou chcete sledovat.
- Porovnejte jednotlivé konkurenty i mezi sebou.
Porovnejte jejich silné a slabé stránky. Získané informace si vložte například do tabulky, ve které budete mít přehled a lépe uvidíte pro a proti konkurenčních řešení.
Proměňte se na chvíli v zákazníka
Nejlépe web otestujete, když se proměníte v zákazníka. Buď sami nebo spolu s kolegy. Zkuste si na svém a konkurenčním webu nakoupit nebo odeslat poptávkový formulář. Tak nejlépe otestujete hlavní funkce.
- Testuji sám
Pokud testujete sami, zahrajte si na zákazníka. Projděte si web, zda na něm naleznete důležité informace. Udělejte si testovací objednávku (kterou nedokončíte). Během cvičné objednávky sledujte, jak se vám daří nalézt předem stanovený produkt/službu.
Dokážete produkt najít lehce? Pomohla vám k tomu dobrá kategorizace? Filtrace? Vyhledávací pole? Jak se vám s webem pracovalo? Dokázal jste vložit zboží bez problému do košíku? Byli jste z něčeho zmatení?
Zkuste si na jednotlivé otázky odpovědět a zaznamenat, co vás překvapilo, zmátlo a co vám pomohlo dojít k cíli.
- Testuje nás více
Pokud máte ochotné kolegy, kteří vám rádi udělají “testovací subjekty”, bude pro vás analýza jednodušší. Jak se říká, více hlav více ví. Nemějte obavy, stačí opravdu pár kolegů.
Připravte si konkurenční weby, o kterých kolegům předem nepovíte. Berte si je k testování jednotlivě. Stanovte si produkt, který mají koupit.
Nejdříve je ale nechte, ať se na web podívají a sdělí vám své dojmy. Poté ať zkusí vložit do košíku produkt jaký sami chtějí. Nakonec jim zadejte úkol, který jste si původně naplánovali - nalézt a zakoupit předem stanovený produkt.
Sledujte, jak jednají a jak se chovají. Během testu je pobízejte, ať vám sdělují své dojmy. Co jim pomohlo, co je překvapilo a co naopak bylo překážkou.
Analýzu lze samozřejmě provádět vícero způsoby. Tyto jsou nejzákladnější a poslouží vám zejména ze začátku pro získání základního přehledu. Jednotlivé části pak můžete rozvinout v pozdějších hlubších testech.
Co všechno lze podobným způsobem analyzovat:
- Objednávkový proces
- Výhody oproti konkurenčním webům
- Navigační strukturu (jednotlivé kategorie a jejich rozdělení)
- Filtraci
- Call To Action tlačítka (tlačítka a pobídky k akci)
- Provedení detailu produktu
Analýza konkurence neznamená přesný návod jak postupovat zrovna v nějakém konkrétním případě, ale může být odrážecím můstkem, jakým směrem se vydat.
Zajímá vás analýza vašeho vašeho webu nebo konkurence?
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...