Co je to link earning a jak na něj?
V prostředí online marketingu všichni dobře znají pojem linkbuilding. Budování zpětných odkazů je pořád jedním z nejdůležitějších faktorů vyhledávání na Google. Stránka s kvalitními odkazy se ve vyhledávačích většinou umísťuje na vyšších pozicích. Co nového ale přináší link earning a jak ho správně implementovat? V čem se liší od linkbuildingu? Praktičtější člověk by řekl, že rozdíl neexistuje. Tak jednoduché to ale není.
Při linkbuildingu je cílem aktivně hledat webové stránky, které by na vás odkázaly. Například v rámci broken linkbuildingu hledáte na cizích webech nefunkční odkazy. Pokud nějaký najdete a jedná se o stránku, která je relevantní s tou vaší, můžete majiteli nabídnout odkaz na váš web. On odstranil chybu a vy jste získali odkaz. Linkbuilding je v některých případech pořád spojený s tzv. black hat SEO. Některé weby využívají zakázané techniky, které Google penalizuje. Může se jednat o spamming, nebo například kupování odkazů z „farem“ – weby s tisíci odkazy.
Jak však název napovídá, při link earningu si musíte odkaz zasloužit. Nehledáte tedy aktivně místa, na kterých byste mohli získat odkaz, nevnucujete se. Tvoříte obsah. Ovšem musí jít o hodnotný obsah, který uživatelé chtějí a bude se „šířit sám“. Váš pracovní proces začíná brainstormingem a kreativní strategii. Zároveň se v link earningu už ze své podstaty nemůžete dopracovat k black hat SEO. Získávání odkazů je úplně přirozené, přesně tak, jak to mají vyhledávače rády. Již delší čas je známé, že organickým odkazům dává Google prioritu. V podstatě se tedy jedná o jakousi podmnožinu linkbuildingu. Je to jeho část, která je vždy férová a vyhledávače jí velmi oceňují.
Jasně, napsat, že je potřeba vytvořit „dokonalý obsah“, je snadné, v praxi je to však už horší. Jak se tedy poprat s jeho tvorbou a vysloužit si odkazy? Univerzální návod neexistuje, ale mám pro vás několik tipů.
1. Sledujte události a plánujte dopředu
Pokud víte, že se bude konat významná událost, případně nějakou předpokládáte, připravte se na to. Lidé budou na Internetu vyhledávat aktuální informace a přirozeně se dostanou k vašemu obsahu. Před několika měsíci se odehrály prezidentské volby v USA. Prodejce dělnického nářadí by mohl předpokládat výhru Donalda Trumpa a připravit si článek o tom, jak správně postavit zeď. Ironické, ale trefné. V článku by samozřejmě neměly chybět odkazy na jeho produkty a poskytnutou slevu by zákazníci jistě ocenili také.
Nebo jiný příklad. Aktuálně se koná Mistrovství světa v ledním hokeji. Puky, s kterými hokejisté hrají, vyrábí česká firma Gufex. Společnost Gufex mohla ještě před zahájením šampionátu napsat článek o tom (případně vytvořit video), jak se puky vyrábějí. Chytrý článek by fanoušky zaujal a pocit hrdosti na „domácí výrobu“ by se projevila ve sdílení. Navíc by na něho potenciálně mohla odkázat silná autorita, jakou je Česká televize nebo iDNES.cz.
2. Vytvářejte hodnotně, vtipně a přirozeně
Obsah musí mít přidanou hodnotu. Pokud byste ho nesdíleli ani vy, tak kdo? Ideálně se jeví nedostatečně zpracované téma, které uživateli dokáže skutečně pomoct. SEO je ve své podstatě o poskytnutí pomoci: zákazník něco hledá a potřebuje a vy mu pomůžete.
Samozřejmě je také nutné brát ohled na typ společnosti a na to, co zapadá do její marketingové a komunikační strategie. Přehnaný humor nemusí být vždy tou nejlepší cestou. Ne každá firma by si mohla dovolit zveřejnit avizovaný článek o stavění zdi. Humor tedy ano, ale s mírou.
Přirozené vystupování (ve videu/na sociální síti/v článku) je osvěžující a cennější, než strojenost. Kavárna bude pravděpodobně psát o….kávě. Jasně, nic světoborné, avšak představte si majitelku kavárny, která zároveň i obsluhuje. Spolu s článkem nasdílí svoji fotku, na které se usmívá a popisuje, jak dnes připravila rekordní počet káv a práce jí hrozně baví. Na takový příspěvek zareaguje mnohem více lidí a článek se dostane k širšímu publiku.
3. Sdílejte, sdílejte a sdílejte
Přirozeně jsme se dostali k sociálním sítím. Obsah se sám nenajde, a i když si musíme odkazy zasloužit, musíme ho k lidem nějak dostat. Na tomto místě bych jen dodal, že je potřeba myslet na všechny sociální sítě (I LinkedIn nebo Google+). Nestyďte se také požádat své známé a kamarády o pomoc.
4. Zapojte uživatele
Lidé milují zapojování do akcí... Špatně! Ve skutečnosti většina z nich nemá čas a jsou líní. Ve své podstatě je však každý člověk tak trochu filantrop. Neziskové organizace už dávno vědí, že hodně lidí darovat nebo pomoci chce, jen se je potřeba zeptat.
Toho můžete využít i vy. Už ověřenou úspěšnost má hlasování při soutěžích, kdy soutěžící potřebuje k výhře hlasy svých kamarádů. Od hlasujících můžete získat emailové adresy, sledování na sociálních sítích nebo sdílení. Dosah vámi vytvořeného obsahu bude tím pádem větší.
Další možnost představuje spolupráce s nějakou charitativní organizací. Představte si prodejce zvířecích potřeb, který spolupracuje s útulkem pro psy. Prodejce zveřejní článek nebo video o tom, jak je pro psy důležitá kvalitní strava, avšak útulek má omezené zdroje. Vyzve tedy uživatele k darování příspěvku. Útulek přirozeně odkáže na prodejcovu stránku a milovníci psů budou článek sdílet. Nejenže prodejce získal zpětné odkazy, zlepšil si také reputaci. Ovšem je jasné, že uvedenou formu spolupráce je z finančních důvodů možné uskutečnit jenom jednou za čas.
5. Nevytvářejte příliš mnoho
Někdy se zdá, že firmy mají pocit, že musí zveřejnit obsah jenom proto, aby nějaký obsah na svém webu měli. Větší a zavedené firmy si můžou dovolit jeho pravidelné sdílení. Jejich věrní zákazníci budou většinou spokojeni a náklady na tvorbu takovou společnost netrápí, i kdyby vytvořený obsah nebyl až tak úspěšný.
Avšak menší společnosti musejí víc přemýšlet o tom, co a kdy vytvoří. Pokud jste menší firma, snažte se vymýšlet obsah, kterému rozumíte a o kterém si myslíte, že bude lidi skutečně zajímat. Načasujte správně jeho zveřejnění a vhodně ho prezentujte. Neplýtvejte časem na tvorbu zbytečného obsahu jenom proto, abyste „něco měli na webu“. Uvidíte, že se skvělým obsahovým marketingem si zpětné odkazy zasloužíte a vaše organická návštěvnost bude stoupat.
V článku jsem se primárně soustředil na textový obsah. K zaujetí uživatelů však máte mnohem více možností. Můžete oslovit populárního influencera a udělat s ním rozhovor. Můžete zpracovat podcast na zajímavé téma. Nebo vytvořit video, či vymyslet něco interaktivního. Pokud bude vámi dodaný obsah užitečný, neztratí se.
Také chcete SEO od FEO?
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...