Jak zviditelnit web (část první)
Bradavice. Neville smutně sedí v školní knihovně a zamýšlí se nad tím, co dělá špatně. Pravděpodobně nic. Je to šikovný kluk s potenciálem. Přesně jako váš nový web. Takhle nějak si je občas představuji - s potenciálem, ale neviditelné.
Je samozřejmě rozdíl ve zviditelnění nového a už zavedeného webu. Nový web musí splňovat základní požadavky, zato ten ostřílený musí k viditelnosti přistupovat zcela jinak. Společně si odemkneme obě tajemství.
Alohomora!
Skrytý, jako kámen mudrců
Aby vás ve výsledcích vyhledávání našel zákazník, musí vás nejdřív najít vyhledávač - například Google. Čas od času se stává, že web není v organických výsledcích viditelný vůbec. Ujistěte se proto, že:
- nezakazujete vyhledávačům indexaci vašeho webu
- je web technicky v pořádku a vyhledávač ho dokáže procházet
- jste nezapomněli dát o sobě Google vědět
Až na poslední bod se jedná o techničtější záležitosti, takže pokud se v tomto směru cítíte jako Harry na hodinách lektvarů, obraťte se na programátora, který web zkontroluje a následující 3 odstavce rovnou přeskočte.
Ve výsledcích vyhledávání se zobrazí jenom ty URL, které vám vyhledávač zaindexuje. Jedním ze způsobů určení indexace stránek je práce s direktivou ve zdrojovém kódu. Zjednodušeně, URL, které chceme indexovat, mají zápis index, follow, a ty ostatní noindex, follow (případně nofollow). Někdy se stává, že programátoři zapomenou změnit noindex na index a vesele web spustí. V Google ho ale nikdo nenajde. Tak na to pozor.
Pomocí souboru Robots.txt dokážeme zakázat procházení určité části webu. To je užitečné, pokud nechceme, aby robot vyhledávače zbytečně trávil čas například filtrovanými stránkami bez hodnoty. Horší je, když nechtěně zakážeme procházení celého webu. Může se tak stát na začátku jeho života, podobně jako v případě indexace, ale klidně i v období dospělosti.
A problém nemusí být jen v Robots.txt. Například jednomu našemu klientovi se omylem podařilo znepřístupnit všechny produkty. Organika klesla na dva měsíce téměř k nule - „web byl neviditelný“ a nepotřeboval k tomu ani neviditelný plášť. Technický problém jsme vyřešili a situaci napravili.
Existuje teorie, že Google má jakýsi „filtr“, který brání novým webům umístit se na prvních pozicích ve výsledcích vyhledávání. O problematice jsem se rozepsal v článku Teorie Google Sandbox
Jak dát o sobě vyhledávačům vědět?
Google: v případě dominantního hráče na trhu doporučuji rovnou založit Google Search Console a nahrát do něj sitemapu, což je v podstatě seznam důležitých stránek vašeho webu. Urychlí to proces jeho procházení a indexace. V Console můžeme zkoumat a analyzovat spoustu dat. O tom, jak využít Google Search Console jsem psal pro nejpoužívanější SEO nástroj v ČR - Collabim.
Seznam: jednoduše přidejte homepage v nástrojích pro webmastery. Fajnšmekři si mohou ještě založit seznamáckou podobu Console - Seznam Webmaster. Oproti Google se v ní v podstatě nedá nic dělat, ale mám zkušenost, že po založení si Seznam projde web dřív. Na zavedeném webu se vám zase někdy zlepší indexace.
Levné hůlky Londýn
To by napsala paní Weasleyová do vyhledávače, kdyby chtěla najít dobrou prodejnu hůlek v Londýně. A něco podobného zadávají uživatelé, když hledají produkt nebo službu ve svém okolí.
A takhle nějak by mohl vypadat jeden z výsledků vyhledávání
Skutečný (rozšířený) výsledek vyhledávání pro zábavní park v Londýně
Když chcete být vidět v tzv. rozšířených výsledcích vyhledávání (označení na Google maps + náležící informace), musíte svojí firmu zaregistrovat do Google Moje firma. Skutečně důležité je to pro provozovny působící lokálně - například kavárny nebo kadeřnictví. Na mapě by se ale určitě měly zobrazit i výdejny a pobočky e-shopů. Určitě se vyplatí registrovat též do Firmy.cz a doporučuji také Najisto.cz. Registrace vám pomůže zviditelnit web z hlediska lokálního vyhledávání (lokální SEO) a samozřejmě budete i nalezitelní v daných katalozích.
Prošli jsme si kroky, jak zviditelnit nový web. Nyní se zaměříme na projekty, které mají už něco za sebou.
Čas začít kouzlit
V rámci SEO komunity existuje pojem „SEO šaman“, je však vnímán negativně. Reprezentuje jakousi představu člověka, který zázračnými a tajemnými technikami vylepší pozice webu a zviditelní ho. Tak ale naše práce nefunguje.
SEO - optimalizace pro vyhledávače je postupné a dlouhodobé vylepšování webu. Cílem je zvýšit viditelnost, návštěvnost a tržby webové stránky, a to s přihlédnutím ke spokojenosti vyhledávačů a uživatelů.
SEO by se mělo začít zapracovávat už od začátku webového projektu, ale praxe je taková, že majitelé webů a e-shopů ho řeší většinou až později. Jedná se o velmi rozsáhlou oblast, takže si spolu načrtneme jenom základy optimalizace.
„Jak vybrat dobrou sovu” aneb práce s obsahem
Kdo je alespoň trochu SEO políbený, ví, že obsah je základ. Návodů, jak na webu pracovat s obsahem a jak tvořit SEO články, najdete na internetu spoustu. Dobrým zdrojem je třeba blog Včeliště. Pokud mám za sebe dát pár rad do začátku, doporučuji toto:
- pište popisky kategorií - jednoduše, ale zároveň dostatečně obsáhle
- z popisků kategorií odkazujte na příbuzné kategorie, produkty nebo filtrované stránky. Text odkazu musí být relevantní cílové stránce.
- ujistěte se, že správně používáte H1 nadpisy. Nesmí se duplikovat, musí být popisné a používat klíčová slova. To znamená, že když prodáváte filtry na vodu, H1 nebude jednoduché filtry, ale skutečně filtry na vodu.
- vylaďte si meta titulky (nadpisy ve výsledcích vyhledávání). Také je neduplikujte, snažte se využít doporučenou délku cca 60 znaků a zkoušejte i alternativní názvy produktů.
- pište blog, ale ne jen tak do vzduchu. Pokud znáte svou konkurenci, podívejte se o čem píšou oni a udělejte to lépe.
- v případě, že jste už něco málo napsali, aktualizujte starý obsah - rozšiřte ho, naformátujte text, přidejte obrázky a grafy, odkažte na článek z jiných URL.
Komu prodávám sovu, Harrymu nebo Ronovi?
No jo, ale kdo je můj zákazník, moje cílová skupina? Píšu pro někoho, kdo touží po krásné sněhově bílé sově, nebo pro někoho, kdo ve skutečnosti ani sovu nechce, má totiž radši krysy? Cílová skupina je v marketingu základ a marketing je základ pro další zviditelnění webu.
Hlavně si udělejte jasno v tom, CO prodáváte, KOMU prodáváte a PROČ by měla daná osoba nakoupit právě u vás.
Z cílové skupiny by měly přirozeně vznikat persony. Skupina je základ, ale persony jsou konkrétnější. Mluvíme tu už o detailním popisu fiktivní osoby, která je naším potenciálním zákazníkem. Co to je a jak definovat persony?
Vraťme se ale k SEO. V komunitě se už delší dobu skloňuje pojem search intent. Nic složitého na vysvětlení, ale na reálné aplikování ano. Proč? Musíte se tak trochu dostat zákazníkovi do hlavy. A nemyslíme to doslovně, jak to udělal Voldemort profesoru Quirrellovi.
Jde o to pochopit, co měl uživatel na mysli při zadávání jeho dotazu do vyhledávače. Tedy co a proč chtěl SKUTEČNĚ najít, o co mu šlo? Chtěl nakoupit nebo se vzdělávat? Chtěl najít produkt, blog nebo video? Cílem je poskytnout uživateli co nejrelevantnější obsah, protože přesně to Google chce.
Například kdybychom prodávali Bertíkovy fazolky tisíckrát jinak a nějaký „mlsoun” by zadal klíčové slovo bertíkovy fazolky ušní maz, co by měl dotazem na mysli? Hledal by fazolky s příchutí ušního mazu nebo by se snažil zjistit, jak fazolku rozeznat, aby se jí dokázal vyhnout? Přesně o to při uživatelském záměru jde - poznat zákazníka, vcítit se do něj a připravit relevantní stránky (obsah) s odpovědí na jeho dotaz.
Ale jaká klíčová slova mám používat? Které články mám aktualizovat? To jsou už otázky a úkoly, na které potřebujete pomocnou ruku SEO specialisty. Podobně i v případě dalších oblastí, které si spolu projdeme, se bez něj většinou neobejdete. Analýza klíčových slov nebo technické SEO. A podíváme se i na jiné způsoby, jak zviditelnit web: placené kampaně, sociální sítě, offline marketing. To vše v dalších částech naší série. Ale do té doby:
Neplecha ukončena!
Aby váš web viděli i mudlové.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...