Načítání webu se nesmí stát čekáním na Godota
Google klade stále větší důraz na rychlost webové stránky. Důkazem budiž aktualizace z července letošního roku, která ovlivnila výsledky vyhledávání na mobilních zařízeních. Od léta už je rychlost hodnotícím faktorem nejen na stolních zařízeních, ale také na mobilech. Vzhledem k neustálému nárůstu mobilního vyhledávání, není aktualizace nijak překvapivá a neočekávaná. Rychlost webu však není jen o vyhledávačích. V online marketingu je důležitá jako celek.
Proč je rychlost webu důležitá?
Jste v supermarketu a stojíte ve frontě. Ta se zdá být nekonečná. Čekáte už 5 minut a nikam jste se nepohnuli. Po chvíli jste se naštvali a přesunuli se do druhé řady, ve které to odsýpá, jak má. Připomíná vám to něco? Když nám vadí čekat ve frontě nebo v pomalejším jízdním pruhu, jak se asi zachováme na pomalé webové stránce?
Jako první důvod pro optimalizaci webu napadne přirozeně téměř každého UX, neboli uživatelský zážitek. Na zpomaleném webu se v lepším případě uživatel prokliká několika kategoriemi a pak to znechuceně vzdá. V tom horším se na váš web ani nedostane a „přesune se o pokladnu dále“.
Jsme zkrátka netrpěliví a požadujeme okamžitou reakci. Při delší prodlevě naše pozornost mizí a máme tendenci stránku opustit. Za okamžitou reakci, kterou ani nevnímáme jako zdržení, je považovaný čas do 200 milisekund. To je zároveň maximální čas, který Google doporučuje pro odezvu serveru. Není to tedy celkový čas, za který by se stránka měla načíst, ale přesto by číslo mělo být co nejnižší. Poselství je jasné: Rychlejší odezva = lepší uživatelský zážitek. Zákazníci vám budou vděční a spíše se k vám vrátí.
Následkem spokojenosti zákazníků jsou vyšší tržby. A nejen to. Výzkumy ukázaly, že zrychlení webu se pozitivně promítá do všech klíčových ukazatelů úspěšnosti – počtu zobrazených stránek, konverzního poměru, času stráveného na stránce atd. Například ve Walmartu se zrychlení o 1 sekundu projevilo v nárůstu konverzí o 2 %. A to už je slušný nárůst tržeb.
Na začátku článku jsme si už vyjasnili, že v rámci SEO je rychlost důležitá pro vaše pozice ve výsledcích vyhledávání. Není to však jediný SEO faktor. Rychlost je důležitá také pro crawl budget. To je v podstatě čas, který si na vás vyhledávač vyčlenil. Zdroje Google a Seznam nejsou neomezené, takže jejich roboti se při procházení věnují jenom určitému počtu stránek. A samozřejmě, marketéři jsou už několik let obeznámeni s tím, že rychlejší weby jsou v placených kampaních hodnoceny lépe – dosahují lepších pozic a platí nižší ceny za proklik.
Čím měřit a co zlepšit?
Ještě donedávna by měly tyto nástroje svůj samostatný odstavec, v listopadu 2018 však došlo k jejich propojení. Při analyzování URL tedy dostanete data z obou nástrojů. Pagespeed je velmi jednoduchý, rychlý a poskytuje důležitá data. Lighthouse zas svými radami „vede dobře za ruku“ a poskytuje vývojářům hodně tipů na zlepšení. Společná fúze představuje skvělý nástroj pro kontrolu důležitých stránek vašeho webu.
WebPageTest je skvělý, i když uživatelsky méně přívětivý měřící nástroj. Měření je potřeba nastavit (lokace – Praha, prohlížeč – Chrome, připojení – 3G). Měření v rychlosti 3G je standard, defaultně nastavený i pro PageSpeed Insights. Nástroj otestuje webovou stránku několikrát a poskytne vám přehled o tom, co se děje na pozadí a jak se stránka postupně vykresluje. Můžete dokonce zhlédnout video, na kterém vidíte postupné načítání stránky v průběhu času. V něm například vidíte, jestli se jako první obrázek zobrazí vaše logo – to je důležité pro ujištění uživatele, že je na správné stránce.
Užitečný a jednoduchý nástroj, který je v základu zdarma. V placené verzi jeho komplexnost narůstá a je vhodný hlavně pro dlouhodobé měření, kontrolu a optimalizaci.
Měřící nástroje vám poskytnou různá doporučení, co zlepšit a jak stránku optimalizovat. Výtky se většinou opakují. Mezi nejčastější problémy patří:
- Obrázky: příliš velká datová velikost, nesprávný formát, nepoužívání odloženého načítání (lazy loading)
- Javascript a CSS: zdroje, které blokují vykreslení. Často první věc, kterou by měl vývojář řešit
- Server: dlouhá doba odezvy serveru
- Testy, scripty a pluginy: velké množství pluginů a testovacích nástrojů. Potřeba odstranit (hlavně ty nepoužívané)
Doporučené návrhy a rady je vhodné prodiskutovat s vašimi vývojáři a implementovat co nejdříve.
Proč je potřeba měřit a kontrolovat neustále?
Mohlo by se zdát, že jednorázovou úpravou chyb a naprogramováním webu naše práce končí. Opak je však pravdou – optimalizace rychlosti webové stránky je konstantní proces. Je totiž velmi jednoduché už optimalizovaný web „pokazit“. Marketér například přidá nový script, zaměstnanec e-shopu nahraje nové, neoptimalizované obrázky, nebo se majitel webu rozhodne pro nasazení chatu. Výběr a vkládání scriptů by se proto mělo dopředu konzultovat s vývojářem.
Existují nástroje, které fungují na bázi dlouhodobé a pravidelné kontroly. Jednak je to už zmíněný GTmetrix, dále například SpeedCurve, či Pingdom. Jen díky pravidelnému měření budete mít jistotu, že je váš web neustále rychlý a optimalizovaný. A to ocení vyhledávače i uživatelé.
U nás na kvalitní SEO služby nečekáte.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...