Teorie Google Sandbox aneb proč se můj nový web neumísťuje na top pozicích?
Konspirační teorie jsou vděčným tématem pro mnohé pisálky. Je jasné proč – většinu lidí zajímá, dokonce až fascinuje, jak ti nahoře kují pikle proti obyčejným lidem. Teorie existují různé. V horším případě v nich jde o ovládnutí celého světa, v tom lepším jen o ovládnutí výsledků vyhledávání. Následující řádky se věnují teorii – lehce konspirační – ale spíše jen teorii.
Sandbox teorie tvrdí, že nové webové stránky se v prvních měsících své existence nemůžou, ať se snaží sebevíc, umístit na prvních pozicích ve výsledcích vyhledávání. Jak název napovídá, plácáte se v pískovišti a nemůžete ven. Mnozí experti si myslí, že Google využívá jakýsi filtr, který filtruje nový obsah a důvěryhodné zavedené stránky. A to i v případě, že nová stránka je velmi dobře optimalizovaná a „SEO friendly“.
Teorie se týká jenom Googlu, protože různí majitelé webů tvrdí, že ve vyhledávačích jako Bing nebo Yahoo, neměli s umísťováním problém. Ani SEO experti se na existenci teorie neshodnou. Někteří si myslí, že je to hloupost a nic takového neexistuje. Stránky si podle nich umístění zkrátka nezaslouží. Jiní jsou opačného názoru a tvrzení berou jako fakt.
Každopádně, oficiálně Google teorii vyvrací. To však nic neznamená. I na letošním SEOlogeru naživo se v panelové diskusi probírala pravdomluvnost “Velkého vyhledávače”. Většina diskutujících se shodla na tom, že existují prohlášení pravdivá, nepravdivá a potom taková, která Google chce, aby byla pravdivá, ale zatím nejsou.
Když se však nad tím zamyslíte, je takové jednání celkem logické. Proč by se na přední pozice měly dostat stránky, kterým Google zatím nedůvěřuje? I my přece důvěřujeme lidem až po nějaké době. Kromě toho, neustále vznikají nové weby plné spamu, reklamy a nerelevantního obsahu. Jednalo by se tedy o účinnou ochranu uživatele právě proti takovému typu stránek.
Studie Ahrefsu z roku 2017 zkoumala, jak dlouho trvá stránkám umístit se v Googlu. Statistiky máme všichni rádi, tak jen několik zajímavostí:
- Na prvních deseti pozicích se umísťuje téměř 60 % stránek starších než 3 roky
- Zhruba 1 % stránek mladších než 1 rok, jsou na první pozici
- Jenom 5,7 % webů se v prvním roce od vzniku dostane do desítky nejlepších
Jak vidíte, získat si důvěru nějakou chvíli trvá. Že se stránky jen tak lehce neumístí na dobrých místech, je nepopiratelný fakt. Odpůrci konspirací však vylučují teorii nepřekonatelného filtru, ale spíše se přiklánějí k názoru, že se jedná o vyhodnocovací faktory Google. Ty jsou přísnější než u jiných vyhledávačů, a proto je cesta na vrchol těžší než například v Bingu.
V rámci Google Sandbox se často diskutuje také o tzv. „medových týdnech“. To je období, kdy Google vaši stránku testuje a v začátku jejího cyklu ji na nějaký čas umístí vysoko ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávač vyhodnocuje, jak uživatelé na váš obsah reagují – jestli stránku hned opustí, jak dlouho na ní zůstali, jestli si prohlédli více stránek atd. Na základě těchto dat se Google rozhoduje, jestli vám bude důvěřovat, nebo ne. Po „medových týdnech“ přichází většinou propad.
Jestli “filtr” skutečně existuje, nebo je Google zkrátka přísnější, vám zodpovědět nedokážu. Já osobně se tedy příkláním spíš k druhé možnosti. Bez ohledu na odpověď je však jasné, že je důležité mít hned od začátku dobře optimalizovanou webovou stránku.
Uděláme maximum pro to, aby si vás Google zamiloval.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...