Párování produktů na Heurece od A do Z
Velkou část návštěvnosti u e-shopů tvoří provoz z katalogu Heureky, tedy z produktových karet, seřazených dle prodejnosti v relevantních kategoriích. Např. kategorie Mobilní telefony. Zbytek provozu z Heureky je víceméně z vyhledávání, kde jsou prioritně opět zobrazeny karty produktů.
Aby se konkrétní nabídka e-shopu dostala na svoji produktovou kartu na Heurece, musí úspěšně projít procesem párování. Je tak jasné, že s růstem napárovanosti porftolia e-shopu roste návštěvnost. A v ideálním případě i tržby.
Tento článek přiblíží, jak přesně proces párování funguje, co je nutné ze strany e-shopu učinit pro napárovanost a jaké jsou konkrétní možnosti pro zvýšení napárovanosti.
Proces párování podrobně
Zpravidla probíhá při prvním stažení XML feedu, respektive dané URL adresy feedu. Proces párování je dvoustupňový.
V první fázi se ověřuje správná kategorizace položek ve feedu, resp. kategorie, kam má být produkt na srovnávači zařazen. To zařídíme prostřednictvím obsahu elementu CATEGORYTEXT u každého produktu. Proces probíhá automaticky, nejasné položky spadnou do přehledu Čekající kategorie, který nalezneme v administraci Heureky v sekci Přehled spárovanosti. V případě Čekající kategorie je nutné vyčkat na kontrolu ze strany admina Heureky.
Výstupem prvního stupně párování dle kategorie produktu jsou 3 stavy.
První (nejméně častý) jsou produkty, které zatím nemají na Heurece svou kategorii a nemají tak být kam zařazeny. Najdeme je v přehledu spárovanosti v sekci Neaktivní kategorie. Heureka ovšem v čase přidává nové kategorie, což je pozitivní.
V sekci Ignorované kategorie jsou položky, které mají nepřesný či nezařaditelný název kategorie. U nich musíme změnit CATEGORYTEXT.
Zbytek produktů úspěšně prošel do druhé fáze párování dle názvu, přesněji dle obsahu elementu PRODUCTNAME.
Druhá fáze párování probíhá tedy prověřením obsahu elementu PRODUCTNAME pro každou položku z feedu. Případně prověřením elementu PRODUCT, není-li PRODUCTNAME uveden. Jsou-li elementy vyplněny oba, Heureka páruje dle PRODUCTNAME. Kontrola je opět automatická.
Nejednoznačné názvy produktů nalezneme v sekci Čekající produkty, kde budou kontrolovány administrátorem.
Je-li produkt správně pojmenován dle kritérií Heureky a prošel tak oběma stupni párování, je zařazen na svou produktovou kartu v dané kategorii k ostatním nabídkám e-shopů. Pokud produkt nabízí pouze jeden e-shop, vytvoří mu Heureka novou produktovou kartu. Tuto napárovanou a tedy v pořádku zařazenou část portfolia e-shopu do katalogu Heureky nalezneme ve Spárované produkty.
Naopak v sekci Nespárované produkty jsou položky s nepřesným či nezařaditelným názvem produktu. Jako v případě chybného elementu CATEGORYTEXT v první fázi párování i zde musíme upravit element PRODUCTNAME či PRODUCT.
Optimalizace elementu CATEGORYTEXT
Nejčastější chybou u tohoto elementu je jeho úplná absence ve feedu, či nevyplněná hodnota. Dále jeho neúplnost nebo obecný název. Velmi častá je také hodnota nesouvisející s kategorizací na Heurece. Jinými slovy... element CATEGORYTEXT ideálně musí obsahovat přesnou hodnotu definovanou Heurekou pro danou kategorii. Nikoliv její hodnotu vyjádřenou ID kategorie ze seznamu kategorií zde. Defaultně je většinou do CATEGORYTEXTu odesílána kategorie produktu na e-shopu.
Z důvodu úspory času je výhodnější nechat feed projít párovacím procesem a špatnou kategorizaci opravovat až ex-post. Část produktů se totiž může správně zařadit do katalogu na základě 100% shody názvu s názvem na Heurece či díky EANu. Také CATEGORYTEXT převzatý z kategorie e-shopu jasně určuje druh produktu.
Názvy kategorií se obvykle zadávají v administraci e-shopu v nastavení kategorií a produktu, případně v globálním nastavení e-shopu. Některé shopsystémy podporují kategorizaci podle Heureky a umožňují přiřadit správný CATEGORYTEXT z uloženého seznamu kategorií Heureky. Přehled těchto shopsystémů naleznete zde.
Velmi často se kategorie přejmenovávají prostřednictvím nástroje pro úpravu feedu Mergado. Mergado umožňuje jednotlivé CATEGORYTEXTy e-shopu měnit podle Heureky. Aplikace dokonce sama umí navrhnout správnou Heureka kategorii. Jak na to? Návod je uveden na Mergado blogu.
Někdy je situace komplikovanější. Kategorie na e-shopu obsahuje produkty, které spadají na Heurece do více než jedné kategorie. I tuto situaci lze řešit přes Mergado.
Vytvoříme si seznam položek podle názvu produktu, respektive elementu PRODUCTNAME či PRODUCT relevantní pro jednu danou kategorii Heureky. Například mobilní telefony. Tvorba takovéhoto výběru je podrobně popsána zde.
Následně prostřednictvím pravidla Hromadné přepisování dle výběrů dané skupině produktů respektive výběru přiřadíme správnou kategorii na Heurece.
Optimalizace elementu PRODUCTNAME či PRODUCT
Velká většina e-shopů nemá název produktů vyjádřený prostřednictvím PRODUCTNAME či PRODUCT zpracovaný podle Heureky. Heureka vyžaduje pro každou kategorii určitý povinný obsah v názvu produktu. Bližší informace včetně požadavků na jednotlivé kategorie naleznete zde.
V praxi se obvykle jedná o uvedení výrobce, řady produktu a produktové číslo. A k tomu vlastnost specifickou pro danou kategorii jako např. barva, materiál, apod. V případě přítomnosti PRODUCTNAME i PRODUCT ve feedu je nutné, aby PRODUCT byl stejný jako PRODUCTNAME, kdy PRODUCT může obsahovat ještě informaci navíc. V opačném případě produkty skončí v sekci Nespárované produkty.
Názvy je lepší opět opravovat až po kontrole Heurekou. Část produktů se může správně zařadit do katalogu i s neúplným názvem. Ideálním, byť v praxi hůře realizovatelným řešením, je ve spolupráci s IT posílat do názvu vše potřebné. Velkou pomocí je Report nespárovaných produktů, který nalezneme v administraci Heureky.
Tento report porovnává EAN produktů z e-shopu s EANem produktových karet a navrhne konkrétní produktovou kartu k napárování. Podmínkou tedy je existence EANu ve feedu a na straně druhé konkurenční nabídky e-shopu s vyplněným EANem pro existenci produktové karty obsahující EAN. Jak napárovat produkty prostřednictvím Mergada pomocí Reportu nespárovaných produktu popsal na blogu hezky Vladimír Přichystal.
PRODUCTNAME či PRODUCT lze upravovat v Mergadu i jinýmy způsoby, uvedenými v nápovědě nástroje.
U některých kategorií na Heurece existují určitá specifika pro párování. U kategorií Knihy, Učebnice, Mapy a průvodci, Filmy, Hudba a Komiksy je potřeba kromě uvedené problematiky mít vyplněný EAN. Přibližně rok pro produkty v Móda a Nábytek je povinné uvádět parametry jako velikost, barva a materiál. Pokud se to vašeho e-shopu týká, určitě pokračujte na tento článek na blogu Heureky.
Je pro vás párování na Heurece stále příliš složité a nepřehledné? Kontaktujte nás. Pomohli jsme na Heurece uspět desítkám e-shopů. Naše agentura je navíc certifikovaným partnerem Heureky a e-shopy pod naší správou tak mají náskok před konkurencí.
Chcete spárovat Váš byznys a naše know-how?
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...