Klasické vs. Automatizované newslettery. Výhody, nevýhody a kdy a komu je posílat?
E-mailový marketing se opírá o 2 základní druhy rozesílek. Klasické hromadné newslettery a automatizované e-maily. Oba mají v marketingové strategii své místo. Pojďme se podívat na hlavní rozdíly, výhody a nevýhody obou typů e-mailingu.
Co je hromadný newsletter?
Běžný hromadný newsletter je e-mailová rozesílka zaslaná na celou databázi kontaktů, ať už v pravidelných nebo nepravidelných intervalech. Někdy jsou tyto rozesílky označované jako “kobercové nálety”. Cílem je oslovit plošně velké množství kontaktů s nějakou aktuální informací (časově omezená akce na eshopu, nový článek na blogu, předprodej vstupenek, nová kolekce apod.)
Výhody hromadných rozesílek:
- Široký zásah - Jednou rozesílkou dokážete oslovit celou databázi
- Snadné nastavení - Vytvořit šablonu a nastavit hromadnou kampaň není nic složitého. Většina nástrojů nabízí už předem vytvořené šablony, které se dají jednoduše upravit dle potřeby.
- Kontrola nad obsahem - Máte jistotu, že každý kontakt dostane stejnou informaci.
- Možnost segmentace - Přestože se jedná o hromadné rozesílání, můžete posílat alespoň částečně odlišné verze newsletterů různým skupinám příjemců (pokud máte u kontaktů i jiné informace než jen e-mailovou adresu jako pohlaví, co nakupují za zboží, značku, aktivita v rámci e-mailingu atd...).
Nevýhody hromadných rozesílek:
- Absence větší personalizace - Zpravidla se jedná o univerzální sdělení, které nemusí být relevantní pro všechny.
- Možnost přehlcení - Častá frekvence rozesílek může některým příjemcům vadit a vést k odhlášení.
- Časová náročnost - Přestože moderní nástroje tvorbu newsletterů usnadňují co to jde, příprava a nastavení každé rozesílky nějaký čas zabere.
Co je automatizovaný newsletter?
Automatizované newslettery jsou kampaně, které stačí jednou nastavit a poté fungují samy. Fungují na základě předem nastavených scénářů s konkrétními podmínkami (např. zákazník nakoupil před 30 dny). Když je tato podmínka splněna, automaticky se spustí nastavená akce, kterou může být odeslání e-mailu s připomenutím, zda zákazníkovi nedochází zásoby.
V rámci automatizací nemusí jít jenom o odesílání e-mailů. Můžete si jejich pomocí také segmentovat databázi. Například někdo z vašich zákazníků nakoupí přes rozesílky za více než 10 000 Kč a pomocí automatizace jeho kontaktní e-mail získá štítek VIP. VIP kontaktům pak můžete zasílat specifické nabídky. Výsledkem jiné automatizace může zase být odhlášení neaktivního kontaktu (neotevřel posledních x e-mailů) a tedy čištění databáze.
Příklady nejčastějších automatizací:
- Uvítací e-mail po přihlášení
- Opuštěný košík
- Připomínka na doplnění zásob
- Přání k svátku
- Reaktivační kampaň na neaktivní kontakty
- Sleva k výročí od nákupu
Výhody automatizace:
- Větší personalizace a relevance - Díky nastaveným podmínkám kampaň reaguje na konkrétní chování kontaktu a tím pádem se správné sdělení dostane k člověku v tu správnou chvíli.
- Časová úspora - Kampaň vymyslíte a nastavíte jen jednou a pak běží dlouhodobě sama. Po čase doporučujeme kampaň vyhodnotit a optimalizovat. A potom se opět o rozesílky postará automatika.
- Lepší konverze - Díky správně načasovaným e-mailům je větší šance oslovit zákazníka ve vhodný okamžik (př. opuštěný košík)
- Vyšší OR (open rate) a CTR (prokliky) - Díky personalizovanějšímu sdělení a správnému načasování může automalizace doručovat lepší výsledky
- Budování dlouhodobého vztahu se zákazníkem - Automatizace jsou dobrý způsob, jak neustále udržovat pravidelný kontakt se zákazníkem prostřednictvím personalizovaných e-mailů, které reagují na jeho individuální potřeby.
Nevýhody automatizace:
- Složitější technické nastavení - Na začátku bude potřeba po technické stránce propojit e-mailový nástroj s databází kontaktů, aby se ke kontaktům správně propisovaly požadované informace.
- Vyšší náklady na e-mailový nástroj - Zpravidla nastavení automatizací spadá do dražších tarifů e-mailových nástrojů.
- Závislost na kvalitě a znalosti dat - Úspěch automatizace závisí na kvalitě zákaznických dat. Čím více informací o zákaznících máte, tím lépe můžete přizpůsobit automatizované kampaně a scénáře.
- Menší flexibilita - Automatizace funguje podle předem nastavených podmínek. Pokud potřebujete okamžitě poslat novinky nebo speciální nabídku, bude nutné vytvořit a odeslat klasický newsletter.
- Nižší zásah - Automatizace se aktivuje pouze tehdy, když jsou splněny specifické podmínky. Pokud podmínky nejsou splněny, kontakt nebude osloven, což může znamenat nižší celkový dosah.
Kdy zapojit běžné newslettery a kdy automatizaci?
Oba přístupy mají v e-mail marketingové strategii své místo. A proto nebude překvapením, že ideálním řešením je kombinace. Hromadné newslettery jsou dobré pokud chcete pravidelně informovat celou databázi kontaktů o novinkách, speciálních akcí nebo jiným zajímavým obsahem. Automatizované kampaně vám zase pomůžou s personaliovanější a relevantnější komunikací, kterou nastavíte jednou a následně běží samostatně, což ušetří čas.
Chcete s námi vyladit svůj e-mailing?
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...