Sortiment report - svatý grál Heureky
Sortiment report je v podmínkách české e-commerce zcela unikátním datovým reportem. Z osobní zkušenosti vím, že nabízí klíčové informace o sortimentu e-shopu v kontextu konkurence. Z nějakého důvodu se o něm ale mluví méně často než o jiných marketingových nástrojích. Dnes se proto na sortiment report podíváme zblízka a ukážeme si, čím vám může být užitečný.
Určitě doporučuji e-shopům z jeho dat vycházet při cenotvorbě a vytváření strategie propagace. A to nejen na Heurece, ale i na ostatních inzertních kanálech. Na nich bývá situace velice podobná ve smyslu stejného či menšího počtu konkurentů a hlavně ceny produktu.
Jak získat co nejkompletnější report
Aby mohl obchod vygenerovat Sortiment report, musí se nacházet v PPC režimu a mít certifikát Ověřeno zákazníky. Co je důležité, data ze sortiment reportu se týkají pouze produktů, které jsou zařazeny v katalogu Heureky. Jinými slovy jsou napárovány. Jak dosáhnout co nejvyšší napárovanosti jsme popsali v jednom z minulých článků.
Kde lze report stáhnout
Po přihlášení do administrace Heureky ho najdete v levém menu Statistiky a reporty → Sortiment report. Pak klikněte na tlačítko Generovat report. Data lze stáhnout jednou za hodinu až pro 32 tis položek ve formátu XLS, XML a CSV. Dostupný je i archiv předchozích stažení reportu po dobu 3 měsíců.
Data z reportu, jejich interpretace a jak je použít?
Report obsahuje detailní informace pro každou položku e-shopu napárovanou na Heurece. Záhlaví obsahuje název sloupce, metriku či dimenzi a jednotlivé řádky jejich konkrétní hodnoty pro daný produkt.
Krom samotného názvu report obsahuje Segment a Kategorii dané položky, což je v podstatě kategorizační cesta, kde je daný produkt zatříděn. Například Dům a zahrada a Čerpadla. Dále ID produktu, Výrobce a EAN, Item ID, URL produktu na e-shopu a URL produktové karty. Až na poslední jmenované a ID produktu se jedná o informace zasílané prostřednictvím feedu.
Tyto údaje poslouží pro segmentaci, třeba pro zobrazení dat pouze určité kategorie či výrobce nebo různé kombinace uvedených elementů. Například čerpadla určité značky nebo čerpadla produktové skupiny mající společný název.
Nejužitečnější metriky
- Které parametry a údaje jsou nejužitečnější částí reportu? Prvních z nich má název E-shopů prodávajících produkt, který říká kolik obchodů produkt na Heurece nabízí.
Logicky čím více nabídek, tím větší konkurence. Čím větší konkurence, tím je složitější, aby vaše nabídka měla nejlepší parametry ve smyslu ceny, ceny dopravy, skladové dostupnosti, a podobně. Naopak je-li uvedena u této metriky hodnota jedna, produkt nabízíte pouze vy. Můžete tak rozdělit produkty na zajímavé a nezajímavé pro bidding nebo upravit cenotvorbu.
Pokud jsou u produktu více než 4 prodejci, Heureka může u dané produktové karty spustit bidding - box s doporučenými obchody. Můžete si tedy vyfiltrovat produkty s dostatečnou konkurencí pro případné nastavení CPC.
- Popularita produktu je relativní hodnota vyjadřující prodejnost položky na Heurece. Konkrétně oblíbenost produktu u uživatelů za posledních 8 dní. Čím je hodnota vyšší, tím se produkt na Heurece více prodává.
K čemu je vám to dobré? Můžete identifikovat produkty s největší prodejností a vylepšit u nich detail produktu, udělat prodejní akci a podobně. Opět můžete předpokládat, že produkt, který se dobře prodává na Heurece, bude oblíbený i na jiných kanálech a promovat ho tedy i jinde.
- Metrika Vaše cena uvádí prodejní cenu za který produkt na Heurece nabízíte. Zahrnuje DPH i autorské a recyklační poplatky.
- Vaše pozice dle ceny říká, jaká je cena produktu na vašem shopu v porovnání s konkurencí na Heurece (a dost pravděpodobně i mimo ni). Ukazuje pozici při porovnání od nejnižší ceny přičemž box doporučených obchodů není brán v potaz. Hodnota 3 znamená, že jste třetí nejlevnější.
Praktických využití je mnoho. Při cenotvorbě vám pomůže identifikovat, jak si stojíte například u konkrétních produktů, značek nebo kategorií. Na základě dat můžete ceny i zpětně upravit, abyste si stáli lépe. Pomůže i u nastavování biddovacích strategií na Heurece a jinde.
Z představených metrik prozatím vyplývá, že nejhodnotnější kombinace pro inzerci a samotnou prezentaci na e-shopu budou produkty, které mají vysokou popularitu, tedy prodejnost a zároveň dobrou pozici dle ceny při srovnání s konkurencí.
- Vaše pozice dle biddingu je průměrná pozice nabídky v boxu doporučovaných obchodů na kterou bylo za poslední 3 dny kliknuto. Pokud na nabídku za 3 dny nikdo nekliknul, je to průměrná pozice za celou Kategorii, ve které se nabídka nachází.
Ilustrační příklad - v jedné kategorii má e-shop 3 produkty (A,B a C). Produkt A měl za 3 dny 3 prokliky na 1., 3. a 2. pozici, zobrazí se tedy hodnota 2. B měl jeden klik na 1. pozici. Zobrazí se hodnota 1. Na produkt C se nekliklo vůbec, zobrazí se průměr za produkty A + B, tedy 1,5.
Víte tak, jakou má reálnou pozici sortiment, který biddujete. A je-li nabídka ceny za proklik dostačující nebo naopak zbytečně vysoká. Taktéž rychle odhalíte, zda biddujete na levné produkty v kontextu konkurence nebo s vysokou popularitou/prodejností.
Metriky užitečné pro cenotvorbu
- Cena za proklik uvádí nastavenou Heureka_CPC. Nemáte-li u položky nastaven tento element, uvedená hodnota vyjadřuje minimální hodnotu prokliku dané sekce.
- Nejnižší cena představuje cenu nejlevnější nabídky na produktové kartě. S DPH, vč. autorských a recyklačních poplatků.
- Sloupce Price min2 až Price min10 uvádí konkrétní druhé až desáté nejlevnější nabídky bez uvedení názvů obchodů. Price max2 až Price max10 pak druhé až desáté nejdražší nabídky.
- Sloupec Nejvyšší cena pak nejdražší nabídku na produktové kartě. S DPH, vč. autorských a recyklačních poplatků.
Díky těmto datům získáte poměrně dobrou představu o cenách konkurence a jak si z pohledu ceny stojíte vy. Při kombinaci s interními daty o maržovosti můžete data o cenách použít pro optimalizaci nebo i celkovou strategii cenotvorby ať už na Heurece či mimo ni.
Heureku máme v malíku. A rádi Vám s ní pomůžeme.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...