UTM parametry a další věc, co Alza dělá dobře
Bez UTM parametrů se neobejdete, pokud chcete vědět, odkud k vám návštěvníci přišli. Proč je to důležité asi říkat nemusíme. Bez těchto dat návštěvnost a rentabilitu třeba kampaně nevyhodnotíte. Informaci o původu návštěvníka získáte přidáním parametrů do URL adresy (tzv. značkování nebo tagování), na kterou návštěvu směřujete. V Google Analytics se používají tzv. UTM parametry.
● utm_source – určuje místo, kde je odkaz zobrazen
● příklad: utm_source=facebook pro kampaň na facebooku
● utm_medium –- určuje způsob zobrazení odkazu
● příklad: utm_medium=cpc pro určení, že jsme použili placenou propagaci
● utm_campaign – pomáhá odlišit marketingové kampaně
● příklad: utm_campaign=clanek
A následují dva pro potřeby rozšíření:
● utm_term – klíčové slovo (pro vyhledávací kampaně, kdy je možné klíčové slovo
určit)
● utm_content – obsah marketingové kampaně (např. varianta banneru, verze
textového inzerátu apod.)
UTM parametry můžete jednoduše doplnit přes stránku Campain URL builder.
Například pokud chcete v příspěvku propagovat článek na blogu a článek máte na téma UTM parametry, pak UTM vyplníte:
● utm_source - facebook
● utm_medium - cpc (označení pro reklamu placenou za proklik)
● utm_campaign - clanek_utm_parametry
Můžete doplnit i nepovinné parametry pro klíčové slovo & obsah (například pokud víte, že v daném měsíci vám poběží více kampaní zaměřených na blog a potřebujete je odlišit).
● utm_term – clanek_cerven
● utm_content - parametry
UTM parametry se vždy píšou bez diakritiky a místo mezery se dává znak “_” . Parametry se propisují do URL adresy, proto musejí mít stejný formát.
Výsledná adresa je moc dlouhá na použití jako odkaz v příspěvku, proto se používá nástroj pro zkrácení URL adres. Nejznámější je www.bitly.com.
Do aplikace se jednoduše registrujete (registrace je zdarma a získáte možnost si upravit koncovky odkazů). V pravém horním rohu kliknete na tlačítko: Create Bitlink.
Vložíte adresu s UTM parametry a automaticky vám vyskočí zkrácený odkaz. U toho si pak můžete část upravit.
Pak už stačí jen adresu uložit a zkontrolovat, jestli odkazuje na správnou stránku.
Pozor: Pokud použijete moc obecný odkaz, může se stát, že bude zabraný (někdo už odkaz vytvořil a směřuje na cizí stránky). V tom případě musíte odkaz upravit. Nejlepší je používat odkazy spojené s vaší značkou.
Jako s veškerým textem na webu, i se zkrácenými odkazy se dá pracovat nápaditě. Nečekejte tedy nějaké kreativní zázraky, na to je příliš málo prostoru. Ale i s tím málem se dá pracovat. To si uvědomují třeba v Alze.
Na zeleného mimozemšťana můžeme mít různý názor, ale co musíme uznat, Alza se nebojí udělat si srandu sama ze sebe. Kdo si vzpomíná na její přešlap s elektromobily Tesla? Jiní by na sebe neupozorňovali, ale Alza sebevědomě chybu uznává a umí ji využít pro svůj prospěch. Ano, prospěch je někdy i to, když se vám zákazníci smějí.
A jak máte UTM parametry nastavené vy?
Nejsme Alza, ale také děláme věci dobře. Třeba správu sociálních sítí.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...