Jak na Google Analytics 4? Základní nastavení v kostce
Universal Analytics končí a nezbývá mnoho času. Co to znamená? Co nejrychleji si nastavit správně Google Analytics 4 a začít sbírat data už dnes. Pokusíme se vás provést základním nastavení Google Analytics 4.
Na úvod je potřeba zmínit, že nový nástroj Google Analytics 4 není zcela dokonalý (a hotový) a stále prochází vývojem. Je důležité s tím do začátku počítat.
K vypnutí měření u starých Universal Analytics dojde 1.7.2023. Ale i poté v nich ještě budou 6 měsíců uchována historická data.
Co si v textu ukážeme?
1. Vytvoření služby GA4
2. Přidání datového streamu
3. Nastavení dat
3.1. Uchování údajů o uživatelích a událostech
3.2. Shromažďování dat signálu Google
3.3. Filtry dat
4. Nastavení atribuce
1) Vytvoření služby GA4
V rozhraní Google Analytics Universal Analytics po kliknutí do Správce (ikonka ozubeného kolečka vlevo dole).
Po načtení Správce v sekci Služba je potřeba kliknout na “Asistent nastavení GA4”. Účet vytvořte. Perfektní, právě jste založili Google Analytics 4. Zdálo by se, že je hotovo, ale tímto práce teprve začíná.
Správce -> Asistent nastavení GA4
2) Přidání datového streamu
K tomu, abychom mohli sledovat data, potřebujeme přidat značku Google. Možností je spousta, ale ten nejběžnější je pomocí Google Tag Manageru.
Automaticky se vytvoří datový stream s názvem vašeho webu či e-shopu. Po prokliknutí do datového streamu se dostanete do podrobností datového streamu.
V nastavení datového streamu v sekci “Zobrazit pokyny ve značce” naleznete instrukce pro programátora.
Správce -> Datové streamy -> feo.cz - GA4 -> Zobrazit pokyny ke značce
3) Nastavení dat
Právě jsme nastavili základní měření Google Analytics 4. Než se vrhneme opravdu do hloubky, je důležité správně nastavit uchování dat, Google signály, atribuci a mnoho dalšího.
3.1.) Uchování údajů o uživatelích a událostech
Služba Google Analytics 4 má defaultně přednastavené uchování dat o uživatelích a událostech po dobu pouze 2 měsíců. Ale maximální dobu uchování lze nastavit až na 14 měsíců. Proto doporučujeme tuto volbu zvolit na maximální dobu 14 měsíců.
3.2.) Shromažďování dat signálu Google
Opět defaultně jsou Google signály vypnuté. Doporučujeme si je zapnout. Díky signálům Google můžete efektivně využít remarketing v Google Ads či lépe zaznamenávat uživatele napříč zařízeními či platformami.
Správce -> Nastavení dat -> Shromažďování dat
Kliknout na tlačítko “Začit”, v dalším kroku kliknout na “Pokračovat” a v posledním kroku kliknout na tlačítko “Aktivovat”.
Upozornění: Nedoporučuje se zapínat Google signály při nižším objemu uživatelů na webu či e-shopu.
3.3.) Filtry dat
Pro začátek bude vhodné vyloučit interní návštěvnost, tedy majitele webu, agentur, programátorů apod.
Krok 1. - Aktivovat parametr “traffic_type” jako internal. Bez toho se vám interní návštěvnost nevyloučí, protože je zapnuta ve stavu testování.
Krok 2. - Přejít zpět do sekce Datové streamy a v nastavit interní návštěvnost
Správce -> Datové stream -> konkrétní datový stream (např. feo.cz - GA4) -> Konfigurace nastavení značky -> kouzlené tlačítko “Zobrazit více” v sekci Nastavení -> Definování interní návštěvnosti -> Vytvořit
V konfiguraci stačí vyplnit název pravidla a změnit Typ shody na “IP adresa obsahuje” a vyplnit konkrétní IP adresu.
Kde zjistit svoji IP adresu? Například na stránce mojeip.cz
Pozn. Nezapomínejte na oba dva kroky. Bez toho vám nebude vyloučení IP adres fungovat.
4) Nastavení atribuce
Z mé strany jedna z nejdůležitějších nastavení v Google Analytics 4. Data lze vyhodnocovat mnoha způsoby. Je proto důležité zvolit správné modelování a vyhodnocení dat právě díky nastavení atribuce.
Doporučuje se nastavit “Model na základě dat”, který je defaultně nastaven. Tento model je vhodný pro střední a větší weby, e-shopy.
Pokud se jedná o menší weby či e-shopy je vhodné nastavit spíše na “lineární”.
Na závěr bych rád dodal jednu důležitou věc. Neodkládejte nastavení Google Analytics 4. Analytický nástroj se posunul na novou dimenzi a je opravdu škoda přicházet o takto cenná a důležitá data.
“Bez dat a těch “správných” dat by to rozhodně nešlo!”
S námi vás žádná změna nezaskočí.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...