Online gigant jménem Youtube
Fakt, že Youtube je největší a nejpopulárnější video platformou (navštíví ho měsíčně 5,1 mil. unikátních uživatelů), je známý už nějaký ten měsíc. Samozřejmě neunikl pozornosti ani nám, marketingovým nadšencům, a nyní Vám přiblížíme blíže důvody, proč se vyplatí inzerovat v tomto kanálu a jaké jsou jeho možnosti v rámci České republiky.
Nyní něco málo ze statistiky. Podle průzkumu zná Youtube 98 % české online populace alespoň podle jména. 21 % české populace s věkovou hranicí 15 let a výše navštíví YouTube denně, 46 % týdně a 56 % měsíčně. 80 % české online populace má o značce YouTube pozitivní mínění. Z těchto údajů jasně vyplývá, že si tento kanál vede velmi dobře a těší se obrovské popularity, která má rostoucí tendenci. Návštěvníci YouTube jsou spíše vzdělanější lidé žijící ve větších městech. 47 % z nich nakupuje na internetu a 39 % používá internet v mobilu. Téměř polovina uživatelů YouTube je ve věku 15-34 let, třetina má 35-49 let.
Pokud bysme se zaměřili na videa, která jsou mezi těmito lidmi populární, tak to jsou bezpochyby zábavná a výuková videa. Trendem poslední doby jsou rovněž tzv. vlogy (videoblogy), díky kterým se uživatelé vyjadřují k určitému tématu, ukazují své schopnosti nebo jen tak natáčí svůj běžný den. Poslední dobou (kdy už není na Youtube omezená doba nahraného videa) se těší oblibě i celofilmová videa. Nejúspěšnější kampaně pak reagují na poptávku po tomto typu obsahu. Důležité je pak samozřejmě určení oboru, ve kterém se chceme s naší kampaní pohybovat, pokud vyloženě neplánujeme brandovou kampaň.
Můžeme stále považovat inzerci na Youtube pouze jako pouhou online reklamu?
Jakmile se řekne slovo Youtube, spousta společností si stále vybavuje klasický online marketingový nástroj a televizní kanál stále bere jako „něco víc“. Mnoho reklam se diverzifikuje na TV reklamy a ty online (včetně Youtube reklamy), přičemž na TV reklamu je vyhrazen mnohem vyšší budget s vidinou její vyšší účinnosti. Je však tahle úvaha stále správná? Pravdivá byla možná ještě před 5 lety. Nyní je vše trochu jinak a Youtube pomalu vytlačuje klasické TV kanály jako formu inzerce do ústraní.
Předstihl totiž mezi mladými diváky do 35 let Novu i Primu a stal se kanálem s největším zásahem na českém televizním trhu. Loni mu patřila druhá příčka. Vyplývá to z letošního průzkumu TNS Aisa (data z května a června 2014). Efektivita tkví taky ve faktu, že uživatel se na Youtube reklamu kouká (minimálně po dobu, než ji přeskočí) a neodbíhá od počítače (jako je to např. u TV).
Co se týče velikosti zásahu jednotlivých kanálů, tak u lidí s věkem mezi 15 a 34 lety se u YouTube pohybuje kolem 91 %, Nova má 82 % a Prima 74 %. Sledováním YouTube tráví lidé týdně skoro stejně času jako u největších českých TV kanálů ČT 1 nebo Prima, přičemž nárůst zhlédnutí je podpořen především mobilními telefony. Hlavním důvodem, proč klesá popularita televize a nahrazuje ji Youtube je ten, že lidé si mohou sami rozhodovat, na co a kdy se budou dívat.
Jak inzerovat na YouTube?
Reklamu na YouTube si můžete rezervovat přes obchodní tým Google a jedná se o formáty na YouTube homepage a First Watch, které mají fixní cenu a jsou exkluzivně vždy jen pro jednoho inzerenta na den.
Přeskočitelnou videoreklamu TrueView je možné nakoupit v rozhraní Google AdWords for video. Hlavní pointou je to, že cena je dána aukcí. Také se zde rozlišuje to, zda uživatel zhlédne alespoň polovinu spotu. Potom může být taková reklama hodně efektivní. Cenu si stanovíme odhadem podle ceny našich produktů a samozřejmě i podle ochoty do reklamy investovat. Přehled formátů a jejich aktuální ceny najdete v přehledu YouTube formátů.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...