České e-shopy – mobilní nepřívětivost a tragické zabezpečení dat
Přístupy z mobilních zařízení neustále rostou a nebude dlouho trvat, až v počtu přístupu překonají desktopy. Podle údajů společnosti Google se letos poprvé na celosvětové úrovni zřejmě vyrovná podíl vyhledávání z mobilních zařízení a počítačů. To dopomáhá také mobilnímu marketingu.
Podle společnosti PayPal mobilní obchodování roste téměř třikrát rychleji než celý sektor elektronického obchodování. Tento růst mají na svědomí hlavně nakupující ve věku 18 až 34 let (59 % všech nakupujících přes chytré telefony) a jejich životní styl orientovaný na mobilní zařízení.
Mobilní nakupování roste
I do Česka pomalu přichází boom v mobilním nakupování, a proto jsme v tomto článku zaměřili pozornost na české e-shopy a jejich funkčnost, použitelnost a přívětivost z pohledu mobilního uživatele.
Počet uživatelů internetu v mobilu v České republice každoročně roste v průměru o 600 až 700 tisíc. V roce 2015 by tak podíl těchto uživatelů mohl dosáhnout 35 % (kategorie 16+) z celkového počtu uživatelů internetu (údaje dle ČSÚ).
S rostoucím počtem uživatelů internetu roste v Česku i mobilní obchodování. Každý čtvrtý přístup na Heurece je z mobilního zařízení a mobilní nákupy v tomto největším českém srovnávači cen a produktů tvořily loni už 5 %. Také podle společnosti Mall zákazníci čím dál více přicházejí na jejich stránky z mobilních zařízení. Zatímco v roce 2013 to bylo 8,5 % všech návštěv, v roce 2014 tvořila mobilní návštěvnost již 16 %. Rostou také nákupy z mobilních zařízení. V roce 2014 tvořily 9 % obratu, proti roku 2013 je to navýšení o 4 %.
Češi zatím ale spíše využívají svá chytrá mobilní zařízení k prohlížení nabídek e-shopů, ale nákupy následně dokončují na počítačích.
Polovina majitelů chytrých telefonů používá mobilní internet přímo při nákupu v obchodě. Nejčastěji je chytrý telefon využíván jako srovnávač cen. Lidé přes chytré telefony porovnávají ten aktuální obchod s jiným obchodem nebo e-shopem. V obchodě uživatelé také zjišťují další informace o zboží, porovnávají výrobek s ostatními produkty nebo čtou recenze. Mobil slouží při nákupu také jako nákupní seznam nebo zdroj informací o adresách a otevírací době.
Ve světě se ale již prosazuje trend, kdy zákazníci své nákupy dokončují přímo v mobilních zařízeních. Tento trend se pomalu začíná prosazovat i u nás. Ředitel Heureky Tomáš Braverman vůbec nepochybuje, že se mobilní telefony mohou stát důležitým nákupním kanálem pro e-shopy a k tomu dodává: Vždyť m-commerce roste každý rok o 100 % a nezdá se, že by se růst zastavil. V USA už e-commerce weby mají více návštěvníků z mobilu než z desktopu a přesně tam také míříme a zanedlouho tam budeme.“
Více než polovina e-shopů v Česku nemá mobilní verzi.
Na to jak se nakupuje přes mobilní zařízení v českých e-shopech se zaměřila studie Český košík roku. Při zkoumání 120 největších e-shopů, které reprezentují odhadem 70 % obratu českého e-commerce trhu v České republice, došla k nelichotivému výsledku – 57 % z nich nemá mobilní web, což je ve srovnání s vyspělou Evropou slabé číslo. Na druhou stranu pozitivní informací je, že v Česku počet e-shopů s mobilní verzí rychle roste. V minulém roce mělo mobilní verzi pouhých 25 % z nich, v současnosti jich je už 43 %. Podle stejné studie nejlepší zážitek z nákupu na mobilním telefonu zažijete na alza.cz.
K tomu, aby i čeští zákazníci začali ve velkém využívat svá mobilní zařízení k on-line nákupům, je potřeba ale více, než jen mít samotný mobilní web nebo nativní aplikaci.
Studie Český košík roku kromě mobilního nakupování zkoumala také pohodlí a procesy celého nákupu. Zjistila, že přidání zboží do mobilního košíku je ve většině případů bezproblémové. Horší je to s dalšími fázemi nákupu. Největší české e-shopy mají často nepřehledný výběr dopravy a platby, ale největším problémem se ukázalo být vyplňování kontaktního formuláře. Někteří testeři této studie chtěli často celý nákup předčasně ukončit, než by dokončili vyplňování kontaktního formuláře.
Zdroj: ČeskýKošíkRoku.cz
Pozitivem je, že většina e-shopů si uvědomuje nutnost rychlého načtení stránek, kdy u většiny webů se stránky načítali do 3 vteřin. Oproti minulému roku se nezměnil počet e-shopů, které nabízí expresní doručení, stále je jich 7 %. Pouhá čtvrtina e-shopů při volbě dopravy zobrazuje termín doručení zboží. I když velké české e-shopy mají problémy s nepřehledným výběrem dopravy a platby, celkově došlo v této oblasti oproti minulému roku ke zlepšení. Pouhých 17 e-shopů ze 120 má velmi nepřehledný výběr.
Tragické zabezpečení přenášených dat
Mnoho zákazníků se zdráhá dokončit on-line nákup přes mobil, neboť se bojí, že by mohli být jejich osobní údaje zneužity. A bohužel tragické zabezpečení přenášených dat většiny českých e-shopů jim dává za pravdu. Podle studie ČeskýKošíkRoku.cz drtivá většina e-shopů neřeší šifrování přenášených dat pomocí HTTPS. Pakliže zákazník nakupuje na veřejně dostupné wi-fi, může kdokoliv takzvaně „odposlechnout“ zákazníkovy osobní údaje a následně je zneužít, a to včetně přihlašovacích hesel.
Zjednodušení nákupního procesu
Pro zjednodušení a zpříjemnění nákupního procesu pro zákazníky je potřeba se zaměřit na 3 nejdůležitější části: doprava a platba, formulář s osobními údaji a aktivní prvky.
Doprava a platba
Orientace v nabízených možnostech a samotný výběr v sekci doprava a platba by měl být co nejjednodušší. Výsledky studie Český Košík Roku ukázaly, že při uživatelských testech byla nejlépe hodnocena jednoduchá řešení založená na zobrazení všech informací pod sebou a jasném lineárním výběru. Velmi pozitivně byl hodnocen koncept, kdy se po výběru dopravy ostatní možnosti zabalí a schovají pod tlačítko „změnit“ (viz. obrázek níže).
Vyplňování osobních údajů
Jak už jsme uvedli, kamenem úrazu bylo vyplňování formulářů s osobními údaji. Nejvíce uživatelům vadilo, když se po tapnutí do daného pole schovaly popisky jednotlivých polí, protože byly vedle a telefon automaticky ukradl pozornost přímo do pole. Uživatel tak netušil, co přesně vyplňuje a musel neustále přejíždět na obrazovce doleva. Zajímavé je, že to nebyl jenom problém desktopových verzí (při použití na mobilech), ale i mobilních verzí e-shopů.
Aby vyplňování údajů bylo co nejpohodlnější a nehrozilo, že se uživatel ztratí, je potřeba aby všechna pole byly lineárně pod sebou a popisky polí byly přímo pod nimi. Uživateli taky pomůže, když validace zapisovaných údajů označuje přímo jednotlivá chybná pole ihned po jejich opuštění.
Aktivní (ovládací) prvky
Pro mobilní verze e-shopů by všechny aktivní ovládací prvky měly být dostatečně velké, aby se zvýšila uživatelova přesnost. Důležité prvky jako košík, vyhledávání a další je dobré držet fixně neustále nahoře. Především aktivní prvky a někdy i celý obsah se mohou nenápadně schovat a uživatel může mít problém je najít.
Studie Český Košík Roku na závěr doporučuje nebrat mobilní verzi webu jako nějakou zmenšenou variantu, do které musíte vše nacpat. Každé zařízení má svá specifika ovládání a je potřeba je respektovat. Pod toto doporučení se můžeme jenom podepsat a s programováním vám rádi pomůžeme.
Zdroj: ČeskýKošíkRoku.cz, e15.cz, ČTK, neoekonomie.cz, Heureka.cz, Mall.cz
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...