Co si žádají zákazníci e-shopů?
Doba jde neustále dopředu a s ní se mění neustále i požadavky zákazníků na webové prezentace firem, uspořádání produktů v internetových obchodech a možnosti, které online prostředí skýtá. Abychom byli z pohledu prodejce úspěšní, musíme se zajímat, co si zákazníci přejí a co od nás očekávají.
A jak se tato přání dozvědět?
Nejčastěji prostřednictvím internetového výzkumu, sociálních sítí, pomocí sekce „dotazy a připomínky“ přímo na webu a HLAVNĚ – neustálého monitoringu konkurenčních webů a sledování novinek a trendů na portálech věnujících se marketingu – třeba zrovna tento - Marketing Guru Foreveryone :)
Při výběru zboží na internetu považují uživatelé za nejdůležitější atributy kvalitně popsané technické informace o produktech. Druhým nejzásadnějším kritériem bývá pro zákazníky dostupnost zboží skladem a s ní související včasná dodávka objednávky. Třetím kritériem je pak doprava zdarma. Dalšími důležitými atributy při výběru e-shopu jsou nejlevnější ceny, kvalitní zobrazení zboží (kvalita fotografií produktu, jeho otočení v prostoru a počet dostupných fotografií) a dobrá struktura vyhledávání v obchodu, aby se uživatel snadno zorientoval. Pro výběr obchodu využívá více než polovina zákazníků srovnávače zboží. Velmi oblíbené jsou u českých internetových uživatelů srovnávače zboží, jakými jsou například Heureka.cz nebo Zbozi.cz. Mezi nadstandardní služby, které by uživatelé rádi v e-shopech využívali v budoucnu, patří prodloužená záruka na zboží, odvoz starého spotřebiče nebo okamžitá expedice (například kurýrem).
Výsledky pochází z aktuálního výzkumu E-Commerce 2014, který proběhl na Českém národním panelu, zúčastnilo se ho 1 730 respondentů z aktivní internetové populace.
A jak je to například s platbou zboží?
Lidé nejčastěji preferují vyřizovat bankovním převodem (27 %), hned druhou nejvyužívanější metodou je použití platební karty (25 %) a 24 % uživatelů využívá dobírku. Pouze 12 % lidí dává přednost osobnímu převzetí zboží na pobočce obchodu. Tato možnost však není vždy nabízena, sklady a pobočky mají většinou pouze větší e-shopy s celorepublikovou působností a velmi dobře zvládnutou distribucí.
Registrace – nutné zlo
Velmi negativně uživatelé vnímají povinnou registraci před dokončením objednávky: 70% zákazníků tento prvek nevyhovuje a 13 % z nich dokonce od nákupů odradí.
Odborné certifikáty výhodou
Podle výzkumu MEDIARESEARCH se poměrně dost důležitým prvkem e-shopů stávají rovněž odborné certifikáty. Díky nim e-shop u většiny zákazníků budí pozitivní dojem a zvyšuje to jeho důvěryhodnost, ačkoli na výběr online obchodu nemají přímý vliv. Na certifikáty dá při výběru konkrétního obchodu téměř čtvrtina nakupujících uživatelů (23 %).
Výhody oproti kamenným obchodům?
Dotazovaní nejvíce na online nakupování oceňují možnost snadného srovnání nabídek jednotlivých obchodů, úsporu času, možnost objednání zboží kdykoliv, pohodlné dodání a výhodnější ceny.
Jak je na tom Váš e-shop. Nabízíte například možnost osobního odběru v DPDparcelshopu nebo HeurekaPoint, který zákazníci jistě ocení, aby ušetřili za poštovné? I tyto moduly dokážeme implementovat do webových stránek.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...