Soutěže na Facebooku - jak na ně? - díl I
Založili jste si firemní stránku na Facebooku a aktivita ze strany fanoušků je na bodu mrazu? Pak byste měli vyzkoušet jeden ze zaručených tipů, jak ji rozproudit – soutěž. Je potřeba, aby váš facebookový profil nebyl vnímán jako pouhý doplněk webových stránek se stejnými a poněkud nudnými informacemi o vašich produktech a službách. Zákazník potřebuje vnímat přidanou hodnotu, pokud vám svůj drahocenný like dá. Ta se dá vytvořit mnoha způsoby, my se dnes zaměříme na soutěže.
1. Zvolte typ soutěže
První věc, kterou byste měli udělat, je stanovit základní myšlenku soutěže. Mají soutěžící posílat fotografie, odpovídat na otázku nebo napsat nějaký vtipný komentář či jiný text? Forma soutěže se dost odvíjí od produktů či služeb, které nabízíte. Dále si uvědomte, kdo je vaší hlavní cílovou skupinou a zvažte, který tip soutěže by ji mohl zaujmout nejvíce.
Příklad: Jste cestovní kancelář „Slunce“ a vaší cílovou skupinou jsou rodiny s dětmi a mladé páry s chutí cestovat a poznávat nová místa. Co takhle vytvořit fotosoutěž o nejzajímavější fotografii z dovolené? Nebo položit otázku, kam by se onen soutěžící s CK Slunce nejraději podíval a proč. Přičemž nejzajímavější komentář by byl ohodnocen hlavní výhrou. Dále můžete položit tipovací otázku týkající se jedné z vašich destinací.
2. A co za to?
Zvolit správně výhru také nebývá zrovna nejjednodušším prvkem procesu přípravy. Výhra by měla být užitečná, líbivá a měla by být spojena s vaší firmou. Poslední vlastnost je hodně důležitá, jelikož mnoho firem, s vidinou mnoha účastníků, láká na populární značkové produkty (například iPod, iPhone a jiná elektronika), ale neuvědomuje si, že po uzávěrce už si nikdo na jejich produkty nevzpomene. Nezapomínejte, že soutěž by měla mít dopad nejen v průběhu soutěže, ale i nějakou dobu po ní. Navíc člověk produkt vyzkouší mnohdy jen proto, že je zdarma a může zjistit, že vlastně není až tak špatný a doporučit ho ostatním a navíc si koupit druhý pro sebe. Volte tedy ceny, které úzce souvisí s vašimi produkty.
Příklad: V případě CK by to mohl být poukaz na slevu na zájezd či samotný zájezd.
3. Stanovte pravidla
Pravidla jsou základní stavební kámen soutěže a měla by se striktně dodržovat. Proto musí být jasná, stručná a srozumitelná. Účastník soutěže by se měl dozvědět o co, do kdy a jak se soutěží. Nezapomeňte vždy uvést, že Facebook není pořadatelem vaší soutěže. Pravidla můžete prezentovat jak v textu, tak graficky. Na závěr ještě dodejte způsob kontaktování výherce a jak bude výherce zvolen (např. fotka s největším počtem likes, slosování...).
Příklad: „Odpovězte správně na naši soutěžní otázku a vyhrajte skvělý zájezd do Řecka pro dva. Soutěž probíhá do 31.5. 2015 a odpovědi pište do komentářů. Soutěžní otázka zní...“
4. A co podmínky soutěže?
V další části textu byste měli jasně vymezit další podmínky pro zařazení do soutěže. Pokud tedy nějaké jsou. Například spousta firem začíná se správou profilu a nedaří se jim získat potřebný počet fanoušků, aby byla stránka aktivní a prospěšná. Proto není nic jednoduššího, než účastníky podnítit k tomu, aby vaší stránce dali like či ji jinak šířili mezi ostatní.
Příklad: „Pro zařazení do slosování o ceny se staňte fanouškem naší stránky.“
5. A teď už zbývá celý koncept „pouze“ zrealizovat...takže směle do toho!
Soutěž vložte na zeď Facebooku a sledujte, jaký bude mít dopad. Ze začátku doporučujeme spustit PPC reklamu na Facebooku. Ta vyjde relativně levně – stačí ji spustit na první dva dny, než se soutěž začne šířit samovolně. Dále podřiďte všechny ostatní příspěvky na stránce právě soutěži. Můžete například odpočítávat dny do konce nebo poskytovat malé nápovědy. Zkrátka veškerou svou aktivitu směřujte k soutěži, ale nepřežeňte to. Doporučený počet příspěvků je 5 za týden.
Úskalí ve formě Reach a Engagement rate...
Všichni víme, že Facebook do News feedu (zeď vybraných příspěvků uživatelů) zahrnuje pouze omezené množství příspěvků, které vyhodnocuje například podle aktivity, kterou vyvolají u lidí – engagement. Znamená to tedy, že pokud má příspěvek hodně likes, komentářů a sdílení, je následně vyhodnocen Facebookem jako „populární“, a proto mu navýší procento dosahu (počtu lidí, kterým příspěvek zobrazí).
Tip pro vás:
Kromě již zmíněných podmínek, které můžete do soutěže zakomponovat – like stránce, like příspěvku apod., existují i další finty, jak zvýšit engagement a tím popularitu vašeho příspěvku. Můžete například soutěžícím sdělit: „Poslední správná odpověď vyhrává! Vyhrávají poslední tři náhodně vybrané odpovědi z posledních 20 komentářů!“ Tak vyvoláte ve fanoušcích potřebu mít tzv. „poslední slovo“ a budou se navzájem předhánět a přirozeně navyšovat aktivitu u vašeho příspěvku.
Tak trochu teorie už máme za sebou, teď je potřeba veškeré poznatky přesunout do praxe. Takže vzhůru do toho :) V příštím článku vám navíc prozradíme, jaké jsou formální podmínky pro pořádání soutěží na Facebooku, tak si je nenechte ujít!
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...