Víte co je Mobilegeddon?
Společnost Google začala od 21. dubna postupně po celém světě nasazovat do svého vyhledávače nový algoritmus „mobile-friendly“, který upřednostňuje ve výsledcích vyhledávání ty webové stránky, které jsou vhodně optimalizované k prohlížení na přenosných zařízeních.
Je třeba hned na začátku podotknout, že aktualizace vyhledávače se týká pouze vyhledávání uskutečněných přes mobilní zařízení. Na výsledky vyhledávání přes stolní počítače nemá tento nový algoritmus žádný vliv.
Mobile-friendly
Obavy z nasazení nového algoritmu ve vyhledávání byly hlavně v USA, kde se odhaduje, že až 60 % vyhledávání na Googlu, je prováděno přes mobilní přístroje. Obavy byly tak velké, že ohlášené datum úterý 21. dubna, na kdy Google naplánoval nasazení nového algoritmu, bylo označeno za „Mobilegeddon“, a toto pojmenování se také vžilo jako přezdívka pro tento „mobile-friendly“ algoritmus.
Tyto obavy přiživila Zineb Ait Bahajji z googlovského Webmaster Trends Teamu, která na konferenci SMX (Search Marketing Expo) v Mnichově prohlásila, že nová změna algoritmu mobile-friendly bude mít větší vliv na ranking vyhledávání než aktualizace Pandy nebo Penguina, dvou největších a nejdůležitějších vyhledávacích algoritmů Google, které kdy byly dosud spuštěny. (o algoritmech ve vyhledávači také v našem článku „Google má svou ZOO a Seznam zakládá zahrádku“).
Již nějakou dobu faktor mobile-friendly ve vyhledávacím algoritmu Googlu existuje a stránky, které jsou optimalizovány vhodně pro použití v mobilních zařízeních, mají vyšší hodnocení/pozici než jejich neoptimalizované protějšky. Ale až do teď byl tento rankingový faktor limitovaný a nejednoznačný. Až na značku "mobile-friendly" spojené s různými stránkami v mobilních výsledcích vyhledávání nebylo zcela jasné, které faktory Google bere v úvahu při výpočtu mobilních žebříčku nebo kolik stránek (nebo které z nich) jsou v současné době ovlivněny. Díky tomu, mnoho podnikatelů odkládalo nebo se vyhýbalo optimalizování svých stránek pro mobilní zařízení.
Trend k mobilnímu vyhledávání
Využívání vyhledávačů přes mobilní zařízení rychle narůstá a v USA už převažuje nad vyhledávání přes desktopy. Je tedy logické, že Google se tento trend snaží zachytit a zajistit pro své uživatele co nejlepší a nejvyšší užitek.
Samozřejmě i v Česku je patrné směřování trendu k mobilnímu internetu. Jen od roku 2012 se podle statistik ČSÚ zvýšil počet uživatelů mobilního internetu o 1,3 milióny na současných 2,5 miliónů. Dle statistik téměř 70 % z tohoto množství vyhledává informace právě o zboží a službách. Přes 40 % uživatelů mobilního internetu využívá on-line nakupování. U e-shopů našich klientů se počet přístupů z mobilů a tabletů pohybuje od 15 do 40 procent z celkové návštěvnosti.
Je váš web mobile-friendly?
Pokud chcete vědět, jestli jsou vaše stránky mobile-friendly, můžete si udělat rychlý „Test použitelnosti v mobilech“, který je umístěný na stránkách Google.
Z testu poznáte, zda je nebo není váš web použitelný v mobilních zařízeních. V případě negativního výsledku se dozvíte, z jakých důvodů Google váš web považuje za nepoužitelný v mobilních zařízeních a proč nebude tuto stránku upřednostňovat ve výsledcích vyhledávání.
Test jsme si vyzkoušeli na několika webech a tady jsou nejčastější důvody, proč web není použitelný v mobilních zařízeních:
- Text je na čtení příliš malý
- Není nastaven viewport (filtr pro změnu rozlišení) pro mobily
- Odkazy jsou příliš blízko u sebe
- Obsah je širší než obrazovka
- Stránka se pomalu načítá
- Jsou použity nekompatibilní pluginy
Je potřeba zdůraznit, že není posuzován celý web jako celek, ale vždy každá jeho stránka zvlášť.
Co to pro Vás znamená?
Zatím je příliš brzy hodnotit dopad „Mobilegeddonu“ na výsledky vyhledávání. První statistiky ukazují, že obecně dopad nebyl tak fatální, jak se někteří obávali, ale pohyby ve výsledcích vyhledávání nastaly. U některých neoptimalizovaných stránek byl propad viditelnosti veliký, naopak u optimalizovaných stránek jsou zaznamenány posuny vzhůru výsledky vyhledávání i rankingem.
Je jasné, že toto je jen začátek, a že algoritmus mobile-friendly vzhledem k mobilnímu trendu ve vyhledávání se bude dále rozvíjet. Už teď Google očekává u neoptimalizovaných stránek výrazné snížení viditelnosti ve vyhledávání. Změny by se také měly dotknout způsobu zobrazení výsledku vyhledávání. Zatímco tradiční výsledky vyhledávání výhradně zobrazují webové stránky, budoucí výsledky by se mohli soustředit na aplikace a další mobilní nástroje.
Lídři na trhu až na výjimky problém mít nebudou, protože mají většinou vytvořenu samostatnou aplikaci pro nakupování. Mobilegeddon bude mít dopad hlavně na středně velké a malé e-shopy. Ale pozor! Pouhá čtvrtina z elitní stovky e-shopů v Česku má optimalizovaný design pro prohlížení přes mobilní zařízení.
Kvalitní obsah vs. mobile-friendly
Google zdůrazňuje, že stále bude mít velký vliv na umístění ve výsledcích vyhledávání kvalitní obsah webu a relevantnost zpětných odkazů. To ale neznamená, že když nemáte mobilně přívětivé stránky, tak se vám jen sníží skóre. Mobile-friendly je jakýsi limit, který je potřeba překonat, abyste se mohli dostat výše ve výsledcích vyhledávání v „mobilech“.
Pokud máte uživatelsky přívětivý web s kvalitním obsahem, budete se stále pohybovat na vyšších příčkách ve výsledcích vyhledávání. V případě, že podnikáte v oblasti s velkou konkurencí, dá se ale očekávat, že i konkurenti budou mít kvalitní weby. A pokud jejich weby budou ještě k tomu mobile-friendly, jsou vítězi oni, ne vy. Samozřejmě se lze zviditelnit i pomocí PPC kampaní, ale ty se v případě neoptimalizovaných stránek pro mobily můžou značně prodražit.
Pokud jste majitelé e-shopů, které nejsou optimalizovány pro mobilní zařízení, neměli byste váhat s jejich úpravou. S propadem na pozicích ve výsledcích vyhledávání jde totiž ruku v ruce i pokles návštěvnosti, a tím částečný propad tržeb.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...