Co je UGC obsah a jak s ním pracovat
Pojem UGC se v poslední době skloňuje čím dál častěji, přestože se nejedná o nic nového. Důvodem může být, že se objevuje stále více tzv. UGC tvůrců. O co nebo koho tedy jde?
Co je UGC?
UGC - user generated content neboli obsah vytvořený uživateli. Jedná se o jakýkoliv obsah (recenze, videa, označení firmy v IG postu, blogové příspěvky, fotky, unboxing...) který je vytvořený uživatelem.
Na první pohled by neměl tento UGC obsah působit vyloženě prodejně ani brandově, měl by být autentický a evokovat klasický organický obsah, který “zapadne” do feedu běžného uživatele.
V původním slova smyslu se jedná o obsah, který vytvoří zákazník nebo fanoušek dané značky/firmy “bez nároku na honorář” a firma tento obsah využije pro své marketingové účely (na své firemní soc. sítě, do newsletterů apod.).
Nicméně tady se dostáváme k pojmu UGC tvůrce = člověk, který vytváří tento UGC obsah pro firmy a je za to finančně nebo bartrově ohodnocen. Obsah od UGC tvůrců vypadá pořád autenticky, měl by být přizpůsobený pro danou firmu a promlouvat k jejich konkrétní cílovce.
Proč je UGC obsah úspěšný?
Největším benefitem tohoto typu obsahu je autenticita a opravdovost. Zákazníci důvěřují spíše obsahu, který působí lidsky, nevnímají ho tolik komerčně a jsou ochotni s takovým obsahem spíše interagovat a ztotožní se s ním.
Social proofs - další výhoda UGC. Když lidé vidí protřednictvím recenzí a hodnocení, že jsou ostatní zákazníci spokojeni s produktem, budou více ochotni daný produkt také zkusit.
Kdy jste naposledy okomentovali, lajkovali nebo sdíleli nějaký příspěvek na jedné ze sociálních sítí a co bylo obsahem? Hádáme, že se nejednalo o příspěvek s prodejním sdělením - akční nabídka 2+1 produkt zdarma již jen do půlnoci - ale spíše to byl obsah podobný UGC, o kterém je v tomto článku řeč. Jinak řečeno právě tento obsah doručuje zpravidla vyšší míru zapojení a organické šíření obsahu.
Nižší náklady - pro tvorbu UGC videí i dalšího obsahu nepotřebujete žádnou profi produkci ani techniku. Pokud se chystáte UGC obsah tvořit sami, většinou si vystačíte s mobilem.
K získání UGC obsahu může také stačit správná motivace vašich zákazníků, aby sdíleli své zkušenosti a obsah tvořili sami za vás. Nezapomeňte se před použitím obsahu od vašich zákazníků zeptat na souhlas s použitím.
A poslední možností může být oslovení nějakého UGC tvůrce, aby vaše produkty vyzkoušeli, obvykle jsou méně nákladní než influenceři a s některými se domluvíte i na barterové spolupráci.
Zákazníci a fanoušci, kteří se sami aktivně zapojují a možná i nevědomě vytvářejí tzv. UGC pomáhají značkám s jejich věrohodností a zvyšováním povědomí a to právě díky autenticitě, která u UGC obsahu hraje prim.
Díky všem těmto zmíněným výhodám může být UGC obsah efektivním nástrojem a významně přispět v růstu a úspěchu značky a proto by neměl chybět v marketingové strategii žádné značky.
Jak UGC obsah vypadá:
- Produkt v přirozeném prostředí
- Unboxing
- Návod
- Recenze
Jak na UGC obsah, jak ho vytvořit nebo získat
Jak bylo již zmíněno v úvodu, v původním významu UGC se jedná o obsah tvořený zákazníky a fanoušky firmy a tomu se dá jít naproti hned několika způsoby:
- Soutěže a výzvy: Pořádejte soutěže na sociálních sítích, kde zákazníci mohou sdílet své fotky nebo videa s vaším produktem a na oplátku mohou vyhrát nějakou cenu.
- Vytvoření unikátního hashtagu: Vytvořte a propagujte hashtag, který zákazníci mohou používat při sdílení svého obsahu. Hashtag musí být jednoduchý, snadno zapamatovatelný a související s vaší značkou. Vy pak můžete obsah jednoduše dohledat a re-postovat na vašich sítích.
- Využijte e-mailing: Pošlete svým zákazníkům e-mail s žádostí o sdílení zážitků s vašimi produkty. Větší motivací může být sleva jako odměna.
- Aktivní komunikace: Reagujte na obsah svých zákazníků a fanoušků, kde vás zmíní, sdílejte jejich příspěvky na svých sítích a motivujte je tak k další tvorbě.
Získání UGC obsahu od vašich zákazníků je o správné motivaci. Když se vám podaří tento obsah získat, nezapomínejte ještě na souhlas s použitím pro vaše marketingové účely.
Další možností, jak získat UGC obsah, je vytvořit si ho svépomocí nebo oslovit již zmíněné UGC tvůrce.
Vytváření obsahu svépomocí má několik výhod:
- Znalost zákazníka: Můžete využít svou znalost o zákaznících a jejich preferencích.
- Znalost produktu: Nikdo nezná váš produkt lépe než vy sami, což vám umožní přesněji zdůraznit jeho přednosti.
- Finanční stránka: Vytváření obsahu interně může být nákladově efektivnější.
Mějte ale na paměti, že kromě znalosti zákazníka a produktu je také nutné rozumět tomu, jak by měl obsah vypadat, co na sociálních sítích funguje, a jak efektivně natočit a sestříhat video, aby zaujalo.
Právě proto může být lepší alternativou oslovení UGC tvůrců, kteří jsou zkušenější v oblasti tvorby obsahu. A po zvážení vašich možností třeba i levnější. Pro ideální výstup ze spolupráce s UGC tvůrcem je potřeba důkladné zadání a brief, kde budou detaily o produktu, cílové skupině, výhody e-shopu a podobně.
Pokud přemýšlíte, kde najít vhodného UGC tvůrce, dobrým začátkem může být například poptávka v jedné z facebookových skupin.
Kde v marketingové strategii UGC obsah využít?
Může se zdát, že tento obsah se hodí pouze na sociální sítě. Ano, ty jsou ideální platformou pro UGC, koneckonců tam právě často vznikají. Nicméně UGC obsah se dá využít v různých úrovních online propagace:
- Webové stránky: Zahrňte UGC obsah k detailu produktu, kde může potenciální zákazník vidět, jak se produkt používá nebo jak jsou s ním jiní zákazníci spokojení. Fotografie a recenze od skutečných zákazníků mohou ovlivnit nákupní rozhodování návštěvníků. Obsah můžete využít i na blogu.
- E-mail marketing: Vkládání UGC do vašich e-mailových kampaní může zvýšit míru prokliku. Otestujte si produkt s bílým pozadím vs. produkt znázorněný v jeho běžném prostředí. V rámci mailingu můžete například zahrnout i zákaznické recenze, které zvýší důvěryhodnost.
- Reklamy: Použijte UGC obsah v placených reklamách nejen pro Facebook, Instagram, ale vyzkoušejte i Google Ads či jiné platformy. Autentické fotografie a videa mohou být přesvědčivější než tradiční reklamní materiály.
UGC tvůrci versus influenceři, jaký je mezi nimi vlastně rozdíl?
Na první pohled může vytvořený UGC obsah vypadat stejně. Rozdílem je, že influencer obsah sdílí na svém profilu, tedy oslovuje své publikum. Kdežto UGC tvůrce nepotřebuje na svém profilu tisíce sledujících, obsah jen vytváří a firma si ho využívá pro své marketingové kanály.
Lajky, sdílení, dosah, fanoušci. Náš denní chleba.
Vybrané příspěvky
Sdílíme své
know-how
Inspirujte se články našich specialistů nejen z oblastí UX, SEO a marketingu...