- jeden z největších fotbalových klubů v ČR
- 4x mistr ligy
- patří mezi nejsilnější značky v regionu
I když jsme brněnská agentura, Baník je ve firmě tak trochu srdcovka. A když přistála na stole možnost vytvořit web k výročí 100 let od založení klubu, nebylo o čem přemýšlet. Nebo teda o jedné věci ano. Byl srpen a web musel být hotový do 8. září. Ještě dříve pak web s odpočtem.
Měli jsme jen zhruba měsíc na všechna jednání, shánění podkladů, wireframy, grafiku a samotnou tvorbu webu. Jindy bychom si takový projekt hodně rozmýšleli, ale když šlo o Baník, rozhodli jsme se srdcem.
Potřebovali jsme web velmi rychle, protože na akci oslav 100 let byly navázány dotace, měli jsme už vymyšlený program, který jsme potřebovali dostat k lidem a potřebovali jsme prezentovat naše partnery.
Zatímco běžně vytváříme spíše e-shopy a větší weby s komplexními funkcionalitami, tady jsme tvořili menší a lehčí microsite, za to ale doslova ve sprinterském tempu. Od začátku IT prací do spuštění “odpočtového” webu uběhl pouze týden.
Komunikace s FEO byla velmi rychlá, věcná a přesná. Skvělé bylo, že nám FEO vysvětlilo všechny technikálie a vzalo na sebe dokonce i část zařizování, například okolo domén. Díky tomu projekt probíhal rychleji než kdybychom fungovali jako prostředník. Velmi pomohlo časté a pravidelné posílání náhledů, takže jsme mohli podrobně sledovat postup práce a ihned řešit různá vylepšení nebo zastavit, co nám nepřišlo dobré.
Projekt webu měl dvě fáze. V té první jsme připravovali samotnou microsite, na které nejdříve běžel jen odpočet lákající na den a hodinu spuštění webu. Věnovali jsme se tak hlavně technické části webu, protože kromě odpočtu ještě žádný přístupný obsah nebyl.
Kvůli tlaku deadlinů jsme si vyzkoušeli trochu jiný styl práce. Komunikace návrhů mezi IT a UX oddělením a jejich zapracování probíhalo live a ihned. Z IT byl na projekt vyčleněn člověk, který dočasně neřešil žádné jiné úkoly a měl tak čas ihned reagovat na jakékoli změny.
Podobně flexibilně jsme jednali s klientem. V rámci každého projektu se objevují předem neočekávané zádrhely, ale tady nebylo žádné vícedenní zdržení možné. Co se týče flexibility jsme však byli s klientem na stejné vlně, a tak všechno proběhlo hladce.
Další týden přinesl práci na druhé fázi - obsahu na microsite. Jak jsme byli už v první fázi hnaní blízkým deadlinem, druhá fáze přinesla deadline ještě přísnější.
Když máte stránku, která všem říká, že web spustíte 8.9. v 18:00, nemůžete toto datum nestihnout. Zvlášť když cílovou skupinou jsou desetitisíce natěšených fanoušků Baníku Ostrava.
Komunikovali jsme tak s klientem o podkladech. Hotový obsah vkládali na web a ladili všechny detaily, aby v den D všechno fungovalo jak má.
Akce ke 100 letům by neshořela, měli jsme i plán B, ale byli bychom za amatéry, protože bychom v očích lidí nezvládli ani připravit včas web. Nepomohlo by to značce.
Z webu s odpočtem jsme na microsite s obsahem překlápěli live. Nový web jsme museli pustit na vteřinu přesně. Už jen proto, že odpočet se promítal fanouškům živě na jednom z ostravských náměstí.
Frontendová microsite si přímo říkala o využití javascriptové knihovny React. Tu jsme doplnili o framework Next.js, pomocí kterého je řešeno generování stránky staticky. Ke generování dochází pouze ve chvíli, kdy vývojář nasazuje změny (v rámci deployment procesu). Díky této technice je pak načtení stránky rychlé a zpříjemňuje návštěvníkovi použití webových stránek.
Web je rozdělen na “balíčky” a načítají se pouze ty části stránky, které uživatel zrovna potřebuje. Výsledkem je super rychlý web s okamžitou odezvou, což má pozitivní vliv i na SEO. Přesně takový jsme chtěli vytvořit.
Oslavou to neskončilo. Web nadále plníme informacemi o připravovaných akcích, doplňujeme nový aktuální obsah a také slouží jako rozcestník pro další baníkovské weby.